Egy kis mozdonybemutató - MK45 sorozat (kisvasúti dízelmozdony)
Mk45 sorozatú dízel-hidraulikus dízelmozdony
Az egy balul sikerült C-50-es sorozatú kisvasúti mozdonytípus utódlásárára hivatott Mk45 sorozatú hidraulikus hajtásrendszerű dízelmozdonyok beszerzése azért vált 1973-ban váratlanul igen sürgőssé, mert a Széchenyi- hegyi Úttörővasút (ma: Gyermekvasút) számos vontatójárművét egy elmebeteg éjjeliőr egy éjjel felgyújtotta, s azok elpusztultak. Gyors segítséget a bukaresti „Augusztus 23” gyár tudott az Mk45 sorozatú mozdonyok szállításával nyújtani, melyek gépezeti berendezése elvileg az ugyanabból a gyárból származó M43 sorozatú normálnyomtávolságú mozdonyokéval azonos, lényeges különbség azonban, hogy fokozatváltója nincs. A mozdonyból a MÁV részére 1973-ban 10 db készült. Ezek egy részét nem az Úttörővasúton, hanem egyéb keskeny-nyomtávolságú MÁV vonalakon állították forgalomba. Ezek közül hat darab – az Mk45, 2001 – Mk45, 2006 pályaszámúak – beszerzésüktől, azaz 1973 óta a Gyermekvasúton napi menetrendi forgalmában szolgálnak.
Négy további mozdonyt – Mk45, 2007 – Mk45, 2010 pályaszámúak – a hegyközi kisvasúton, Sárospatakon állomásítottak. A Hegyközi Kisvasúton elsősorban a nagy vonatterhelések biztonságos továbbítása és a nagy gyorsulással számított menetidők alkalmazása tette szükségessé az Mk45 sorozatú mozdonyok közlekedtetését. A négy mozdony 1973-tól 1980-ig üzemelt a hegyközi kisvasúton. A vonal megszüntetése után a gépeket Nyíregyházára irányították. A Nyírvidéki Kisvasút síkvidéki pályáján azonban üzemeltetésük gazdaságtalannak bizonyult. Az Mk45, 2007 – Mk45, 2010 pályaszámú mozdonyokat 1994 nyarán a Gyermekvasút hűvösvölgyi vontatási telepére szállították. Az üzemképtelen járműveket nem újították fel. Selejtezésüket 1996-ban az Mk45, 2010 psz. mozdonnyal megkezdték. Egyes alkatrészeiket a Gyermekvasúton közlekedő Mk45, 2001 – Mk45, 2006 pályaszámú járművekbe építették be. Az Mk45, 2007, Mk45, 2008 és Mk45, 2010 pályaszámú mozdonyokat teljesen elbontották.
Az Mk45, 2010 pályaszámú mozdony homlokfalát 1997 március 22-én a Gyermekvasutas Otthon bejáratánál állították ki. A 2009-es pályaszámú gépet pedig 2010. június 16-án állították ki szobormozdonyként, a füzérkomlósi Fehér szikla fogadó udvarán, a Hegyközi Kisvasút volt végállomásának közelében.
2010-től elkezdődött remotorizálásuk az MVJ Zrt. szombathelyi telephelyén ami 2020-ban fejeződött be, az eredeti gépészeti berendezéseivel felújított 2001 és 2006 pályaszámú gépek kivételével.
Főbb adatok:
Nyomtávolság – 760 mm
Dízelmotor teljesítmény – 331 KW
Tengelyelrendezés – B’B’
Ütközők közötti hossz – 10200 mm
Szolgálati tömeg – 32 t
Legnagyobb sebesség – 40 km/h
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest
Gyermekvasut