Egy kis mozdonybemutató - MK48 sorozat (kisvasúti dízelmozdony)
Mk48 (M492) sorozatú dízel-mechanikus (hidraulikus) dízelmozdony
A MÁV a keskeny-nyomtávolságú vonalhálózata vontatásának korszerűsítésére szerezte be a győri Magyar Vagon- és Gépgyártól az Mk48 sorozatú mozdonyokat. A mozdonyok mechanikus és hidraulikus hajtásrendszerrel készültek. A mechanikus hajtásrendszerű mozdonynál a dízelmotor egy hidraulikus tengelykapcsolón keresztül négyfokozatú sebességváltót hajt, amely kardántengelyek közvetítésével hajtja a két forgóvázban elhelyezett négy kerékpárt. A hidraulikus hajtásrendszerű mozdonynál a dízelmotor gyorsító áttétellel hajtja az egy nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet és az irányváltóval egybeépített fokozat (tolató-vonali) váltót. A kerékpárok hajtása azonos mint a mechanikus hajtásrendszerű mozdonyoké. A mozdonyból 1960-1961 között összesen 52 db Mk48 készült a magyar kisvasutaknak (12 mechanikus (M040), 40 hidromechanikus (M041), de ezeken kívül Csehszlovákiába is szállítottak 10 darabot ebből a típusból (M042). A mozdonyokba jelenleg a győri Rába MAN licencia alapján gyártott D 2156 HM 6 típusú motorja (teljesítménye: 147 KW, fordulatszám: 2200 1/min) van beépítve. A mozdonyok több, haza erdei vasúton is közlekednek.
Egy 230 millió Ft-os ökoturisztikai fejlesztés részeként a magyarországi Északerdő Zrt. tulajdonában levő Lillafüredi Állami Erdei Vasút 90%-os Európai Uniós támogatással magyarországi vasúti járművek felújítását tervező és végző cégek kooperációjában a vasúti közlekedés megindításának 90. évfordulójára elkészíttette a világ első 760 mm nyomtávú dízel-hibrid hajtásrendszerrel rendelkező mozdonyát. A jármű koncepciója az elérhető hajtási megoldásokkal korszerű, a hegyi vasút pályaviszonyaira gazdaságos üzemeltetés lehetőségét biztosító és a fokozottan védett karsztrendszer miatt környezetvédelmi szempontból is példaértékű működési elvre épült. Alacsonyabb üzemeltetési, karbantartási költségek mellett a fékezési energia egy részének visszanyerésével energia megtakarítást és a környezetbarát működés lehetőségét adja, ami a hibrid hajtás alkalmazásával volt elérhető. A hibrid mozdony egy 50 éves Mk48-as mozdony alvázára készült. Ugyan még mindig az Mk48 2021-es pályaszámot viseli, de annak a mozdonynak az alvázát leszámítva az összes részét lecserélték.
A másik hibrid mozdony Szilvásváradon van, a vasutat üzemeltető Egererdő szintén pályázati úton újított meg egy mozdonyt. Működési elve hasonló, de ennél a mozdonynál messziről nézve nem feltűnő a változtatás, a kocsiszekrény eredeti maradt.
Főbb adatok:
Nyomtávolság – 760 mm
Dízelmotor teljesítmény – 100 KW
Tengelyelrendezés – B’B’
Ütközők közötti hossz – 8965 mm
Szolgálati tömeg – 17,6 t
Legnagyobb sebesség
mechanikus hajtásnál – 30 km/h
hidraulikus hajtásnál
tolató fokozatban – 30 km/h
vonali fokozatban – 50 km/h
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest