Egy kis mozdonybemutató - MÁV M62 sorozat
MÁV M62 sorozatú dízel- villamos mozdonya
A fővonali tehervonatok továbbítására a MÁV 1965-től megkezdte a szovjet gyártmányú M62 sorozatú villamos hajtásrendszerű dízelmozdonyok beszerzését. A mozdonyba beépített kétütemű dízelmotor egyenáramú főgenerátort hajt. A főgenerátorral fejlesztett villamosáram működteti a két forgóvázban elhelyezett hat egyenáramú vontatómotort. A vontatómotorok fogaskerék- áttétellel hajtják a kerékpárokat. A mozdonyokba vonatfűtési berendezést nem építettek be, ezért személyszállító vonatok továbbítása esetén kazánkocsi, vagy villamos fűtőkocsi látja el a fűtéshez szükséges gőzzel, vagy villamosenergiával. AZ M62 sorozatú mozdonyok - a kezdeti nehézségek kiküszöbölése után - lényegesen hozzájárultak a MÁV-nál a vontatás korszerűsítéséhez, amit jól szemléltet az, hogy 1975-ben a tehervonati szállítási teljesítmények 40%-át ezek a mozdonyok teljesítették. A mozdonyokból 1965-1974 között a MÁV 288 db-ot (ebből 270 db normál- és 18 db szélesnyomtávolságú) szerzett be. Nagy szerephez jutott a sorozat a Balaton két partjának nyári csúcsforgalmában is, eleinte mind a kanizsai, mind a tapolcai vasútvonalon. (A déli parti vonal villamosítását követően már csak az északi parton.)
A sorozat jelentősebb selejtezése az igények csökkenésével 1991-ben kezdődött, darabszámuk a selejtezésekkel és külföldi eladásokkal mintegy a negyedére csökkent. 2015-ben 82 darab volt állományban, Szolnok, Szeged, Záhony, Ferencváros, Dombóvár, Hatvan, Miskolc, Szombathely, Székesfehérvár és Debrecen között vannak elosztva.
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 1472 KW
Tengelyelrendezés – Co’Co’
Ütközők közötti hossz – 17550 mm
Szolgálati tömeg – 116,5 t
Legnagyobb sebesség – 100 km/h
Jelenlegi mozdonylista (M62 klasszik):
- 001 - Szolnok
- 053 - Záhony
- 057 - Szeged
- 089 - Szolnok
- 096 - Szeged
- 104 - Ferencváros (selejtezésre vár)
- 108 - Hatvan
- 109 - Szeged
- 116 - Dombóvár
- 120 - Szolnok
- 127 - Szolnok
- 144 - Záhony (selejtezésre vár)
- 145 - Szeged
- 146 - Záhony
- 151 - Záhony
- 157 - Záhony
- 163 - Debrecen
- 165 - Székesfehérvár
- 175 - Dombóvár
- 178 - Miskolc
- 187 - Záhony
- 191 - Záhony
- 194 - Szeged
- 203 - Debrecen
- 204 - Debrecen
- 210 - Záhony
- 213 - Miskolc
- 215 - Dombóvár
- 223 - Szeged
- 224 - Miskolc
- 227 - Ferencváros (selejtezésre vár)
- 228 - Dombóvár
- 230 - Záhony
- 231 - Szeged
- 232 - Szeged
- 235 - Dombóvár
- 260 - Dombóvár
- 265 - Székesfehérvár
- 271 - Záhony
- 272 - Záhony
- 501 - Záhony
- 503 - Záhony
- 505 - Záhony
- 508 - Záhony
- 509 - Záhony
- 517 - Záhony
- 518 - Záhony
- 519 - Záhony
Remotorizált M62 300 sorozat:
1999-ben megkezdődött a motorcserés felújítás. A nagymértékben korszerűsített mozdonyok a 300-as pályaszámcsoportba kerültek át. Az átalakított gépekbe új energiatakarékosabb, hatékonyabb és halkabb üzemű Caterpillar és MTU dízelmotorokat építettek be. Az M62 301, M62 303 és M62 304 pályaszámú gépek MTU-motort, a többi Caterpillar motort kapott. 34 gépet remotorizáltak 2007-ig (M62 301-től M62 334-ig). A munkát a budapesti Északi Járműjavító és a szolnoki Járműjavító felváltva végezte. Érdekesség, hogy ezek a járművek szintén megtalálhatóak a személyforgalomban is, vonatfűtési képességet azonban nem alakítottak ki bennük. A mozdonyok Miskolc, Szombathely, Székesfehérvár és Debrecen között vannak elosztva.
Jelenlegi mozdonylista (M62 remot):
- 301 - Celldömölk (MTU)
- 302 - Celldömölk (MTU)
- 303 - Celldömölk (MTU)
- 304 - Celldömölk (MTU)
- 305 - Székesfehérvár
- 306 - Székesfehérvár
- 307 - Miskolc
- 308 - Székesfehérvár
- 309 - Dombóvár
- 310 - Celldömölk
- 311 - Celldömölk
- 312 - Celldömölk
- 313 - Celldömölk
- 314 - Székesfehérvár
- 315 - Miskolc
- 316 - Székesfehérvár
- 317 - Székesfehérvár
- 318 - Miskolc-letétbe helyezve, alkatrésznek használva
- 319 - Dombóvár
- 320 - Miskolc
- 321 - Székesfehérvár
- 322 - Debrecen
- 323 - Debrecen
- 324 - Debrecen
- 325 - Celldömölk
- 326 - Celldömölk
- 327 - Debrecen
- 328 - Miskolc
- 329 - Miskolc
- 330 - Székesfehérvár
- 331 - Debrecen
- 332 - Dombóvár
- 333 - Miskolc
- 334 - Székesfehérvár
A sorozat nem üzemelt iparvasutakon, azonban mivel a 3 példány egy ideig a MÁV Hajdú Kft. birtokába került, ezek az iparvasutaknál megszokott "A"-s számot kaptak, az A62-t (M62-168 → A62-001, M62-150 → A62-002, M62-069 → A62-003)
A mozdony beceneve: Szergej (Orosz származása miatt).
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest