Egy kis mozdonybemutató - MÁV V51 sorozat
MÁV V51 sorozatú egyfázisú váltakozóáramú villamos mozdonya
Hazánkban a MÁV kezelésében lévő Vác-Budapest-Gödöllő helyiérdekű vasút volt az első normálnyomtávolságú villamosított vasút. Az 1911-ben megnyitott vonalakon a teherforgalmat a V51 sorozatú mozdonyokkal bonyolították le. A vasút engedélyokiratának melléklete előírta, hogy a mozdonyoknak 160 t tömegű vonatot 18 ezrelékes emelkedésen 30 km/h sebességgel kell vontatni. A mozdonyok járműszerkezeti részét a cseh Ringhoffer-Werke AG (Smichov), villamosrészét a Magyar Siemens-Schuckert Művek (Budapest-Pozsony) gyártotta. A mozdonynak a forgóvázában elhelyezett két, egyenként 177 kW teljesítményű, egyfázisú váltakozóáramú vontatómotorja volt. A vontatómotor egy előtéttengelyt hajtott, amelynek végeire egy-egy forgattyút ékeltek fel. A forgattyú kulisszás hajtórudakkal hajtotta a forgóváz kerékpárjait. A mozdonyokból 1911-ben összesen 4 db készült. A második világháborúban a mozdonyokat elhurcolták, megsérültek. Ezért, valamint a háborúban megsemmisült felsővezeték-rendszer miatt a mozdonyok 1948-as hazatérésük után már nem álltak üzembe és 1951 áprilisában selejtezték őket.
Főbb adatok:
Áramnem – 10 kV, 15 3/4 Hz
Állandó teljesítmény – 354 kW
Tengelyelrendezés – B’B’
Ütközők közötti hossz – 10340 mm
Szolgálati tömeg – 45,5 t
Legnagyobb sebesség – 40 km/h
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest