Kérdése van? +36 1 797 6075
1/48 makett Yak-38U Forger B
Ragasztást és festést igénylő makett.A doboz nem tartalmazza a makett összeállításához és festéséhez szükséges ecsetet, festékeket és ragasztót.
A típusról:
A Jakovlev Jak-38 (NATO kód: Forger) duralumíniumból készült, félhéjú szovjet gyártású, fedélzeti, vadászrepülőgép volt. A meghajtást: egy R-28-as turbósugárhajtómű és két RD-38-as indítómotor biztosította. A prototípus repülése 1970-ben történt, a sorozatgyártás pedig 1975-től folytatódott a Szovjetunióban. Becslések szerint ebből a gépből körülbelül 230 példány készült a folyamat során. A Jakovlev Jak-38-at a szovjet haditengerészet azon igényére hozták létre, hogy egy függőleges, rövid fel- és leszálló (V / STOL) repülőgépet hozzon létre – elvileg tehát nagyon hasonlítana a brit Harrierre. A Jakovlev tervezőirodájára kitűzött feladat nehéz volt, ráadásul a tervezőknek meg kellett küzdeniük a megfelelő motorok hiányával. Ennek eredményeként (Harryval ellentétben) egy fő hajtóművet használtak a repülés során, és két hajtóművet, amelyek lehetővé teszik a függőleges fel- és leszállást. A sorozatgyártás során több fejlesztési változat is készült. Az első (Yak-38U) oktató és gyakorló változat volt, kétszemélyes kabinnal. 1982-ben elkészítették a Yak-38M változatát, amely erősebb motorokkal, kissé megváltozott hajótest-szerkezettel és nagyobb emelőképességgel rendelkezik az eredeti változathoz képest. A Yak-38 gép értékelése nagyon nehéz. Egyrészt az egész szerkezet avantgárd jellegéből adódóan rendkívül vészhelyzeti volt, kis hatássugárral és egy külső fegyver alacsony emelőképességével, valamint a fedélzeti radar hiányával. Másrészt egyike volt a két sorozatgyártású V / STOL repülőgépnek a világon, és növelte a szovjet haditengerészet potenciálját. Azonban semmiképpen sem állta ki a korabeli amerikai repülőgépekkel való összehasonlítást, kevésbé volt manőverezhető és vészhelyzetibb volt, mint a Harrier. A Jakovlev Jak-38-ast nem exportálták, az ilyen típusú repülőgépeket 1992-re kivonták a forgalomból.