Egy kis mozdonybemutató - MÁV M31 sorozat
MÁV M31 sorozatú dízel- hidraulikus mozdonya
A tolatószolgálatra és tehervonatok továbbítására készült Ganz-Mávag gyártmányú, M31 sorozatú hidraulikus hajtásrendszerű dízelmozdonyok beszerzése 1958-ban kezdődött. A mozdonyba beépített dízelmotor gyorsító-áttétellel hajtja a két nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet. A hajtómű kardántengellyel hajtja a fokozatváltóból és irányváltóból álló vakforgattyús hajtóművet. Ennek a hajtóműnek vakforgattyús tengelyén elhelyezett forgattyú a hajtórúddal hajtja a mozdony hátsó kerékpárját. A mozdony három kerékpárját csatlórudak kapcsolják össze. Az M31 sorozatú mozdonyból a MÁV számára 1958-1960 között 53 db készült. A MÁV a 80-as évek végétől fokozatosan selejtezte le és adta el más vasutak részére. Ipari szolgálatra számos mozdonyt használnak a mai napig is.
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 331 KW
Tengelyelrendezés – C
Ütközők közötti hossz – 10095 mm
Szolgálati tömeg – 45 t
Legnagyobb sebesség
tolató fokozatban – 30 km/h
vonali fokozatban – 60 km/h
Jelenlegi mozdonylista, tulajdonosaik
M31 2007 - Istvántelek (Üzemképtelen)
M31 2035 - MÁV Nosztalgia Kft.
M31 2019 - MÁV (Szegedi Vasúti Fűtőház) (Üzemképtelen)
A23–44 - MOL Zrt.
A23–48 - MOL Zrt.
A23-13 - Dunaferr Zrt.
A23-27 - Dunaferr Zrt.
A23-40 - Dunaferr Zrt.
A23-47 - Dunaferr Zrt.
A23-51 - Dunaferr Zrt.
A23-52 - Dunaferr Zrt.
A23-53 - Dunaferr Zrt.
A23-54 - Dunaferr Zrt.
A23-55 - Dunaferr Zrt.
A23-56 - Dunaferr Zrt.
A23-57 - Dunaferr Zrt.
A23-60 - Dunaferr Zrt.
A23-61 - Dunaferr Zrt.
A23-62 - Dunaferr Zrt.
A23-63 - Dunaferr Zrt.
A23-64 - Dunaferr Zrt.
A23-66 Dunaferr Zrt.
A23-073 Dunamenti Erőmű Zrt.
A mozdony beceneve: Zetor (Nevét az azonos nevű csehszlovák traktorról kapta).
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest