Egy kis mozdonybemutató - MÁV M32 sorozat
MÁV M32 sorozatú dízel- hidraulikus mozdonya
A könnyű tolató- és mellékvonali szolgálatra szerezte be a MÁV a Ganz-MÁVAG-tól az M32 sorozatú hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyokat, amelyek üzembeállítása 1972-ben kezdődött. A mozdonyba beépített dízelmotor hajtja a hidrodinamikus hajtóművet, amely kardántengelyek közvetítésével hajtja a mozdony három kerékpárját. A hajtómű különlegessége az, hogy abban két nyomatékmódosító van az előre és két nyomatékmódosító van hátra menetirány számára. Ennek megfelelően a mozdonynak nincs mechanikus (fogaskerekes) irányváltója. A hajtóműbe beépített kétfokozatú, csak álló helyzetben kapcsolható mechanikus utóhajtómű lassú fokozata a tolatószolgálatban szükséges nagy vonóerőt és a gyors fokozata a vonali szolgálat viszonylag nagy végsebességét eredményezi. A mozdony futóműve merevkeretes. Az M32 sorozatú mozdonyokból a MÁV számára 1972-1974 között 56 db készült. Az ugyanilyen szerkezetű iparvasúti járművek sorozatjele A28. A mozdonynak készült robbanásbiztos kivitelű változata is, tűzveszélyes üzemek (pl. kőolajfinomítók) részére. A magyar iparvasutakon legkevesebb 28 db A28-as szolgált, ezek egy részét mára már törölték az állományból.
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 257 KW
Tengelyelrendezés – C
Ütközők közötti hossz – 9510 mm
Szolgálati tömeg – 36 t
Legnagyobb sebesség
tolató fokozatban – 22 km/h
vonali fokozatban – 60 km/h
Jelenlegi mozdonylista, tulajdonosaik
Istvántelek 2001
Nyíregyháza 2006, 2037, 2043 A 2043-as gép a Nyír-D Tech Kft.-nél dolgozik.
Máv Nosztalgia 2040, 2042
Magyar Vasúttörténeti Park 2055
Szolnok 2033, 2035 A 2033 az A28-021 pályaszámot viseli.
Békéscsaba 2057
Szeged 2009 2018-ban selejtezve, nincs még elbontva
Martfű 2016 Igen viseletes állapotban, dolgozik.
Miskolc 2031
Debrecen 2044
Helvécia 2054 A28-020 pályaszámot viseli, az Állami Gazdasághoz tartozik.
A mozdony beceneve: Gokart (Gokartos hangzása miatt kaphatta).
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Békés megye online