Vasútmodell és Makett szaküzlet. Nézzen be hozzánk!

Kérdése van? +36 1 797 6075

Kategóriák
Vasútmodell és Makett szaküzlet. Nézzen be hozzánk!

Kérdése van? +36 1 797 6075

  • Kategóriák
    • Akciós termékek
    • Újdonságok
    • Frissen érkezett termékek
    • Vasútmodellezés
    • Makettek
    • Dioráma-, terepasztal építés
    • Festés, weathering
    • Ecsetek, Airbrush
    • Műanyag és fém profilok, lemezek, balsafa
    • Kész modellek
    • Hobby-Művész
    • RC-modellek
    • Szerszámok, Ragasztók
    • Könyvek, kiadványok
    • Vitrinek, tárolódobozok
    • Ajándéktárgyak, ruházat
    • Gyereksarok
    • Barkácsműhely
    • Gyártók
  • VMC Magazin
  • Hűségpontok felhasználása
  • Vasútmodell alkatrész rendelés
  • Kapcsolat
  1. VMC Magazin
  1. VMC Magazin
Vissza
Egy kis mozdonybemutató - MÁV M41 sorozat

Egy kis mozdonybemutató - MÁV M41 sorozat

2022.09.09 17:00 Molnár Balázs

MÁV M41 sorozatú dízel- hidraulikus mozdonya


 

 

 A nem villamosított fővonalak személyszállító vonatainak továbbítására kezdődött meg 1972-ben a Ganz-MÁVAG gyártmányú, hidraulikus hajtásrendszerű, M41 sorozatú dízelmozdonyok beszerzése. A mozdonyba beépített dízelmotor két nyomatékmódosítóból és irányváltóból álló hidrodinamikus hajtóművet hajt. A hajtómű kardántengelyek közvetítésével hajtja a két forgóvázba épített négy kerékpárt. A vonatok fűtéséhez szükséges villamosenergiát a dízelmotorral hajtott szinkron- generátor fejleszti. Az M41 sorozatú mozdonyok vontatási tulajdonságuk miatt különösen jól beváltak az elővárosi személyforgalomban. A mozdonyokhoz készült vezérlőkocsi vezetőállásában elhelyezték mindazon kezelő- és ellenőrzőszerveket, amelyek amelyek szükségtelenné tették, hogy toltvonati üzemben a mozdonyon kezelő személy tartózkodjon. A mozdonyokból a MÁV-nak 1972 – 1984 között 114 db készült. Exportra készült példányait a görög és a tunéziai vasutak rendszeresítették.
Az 1990-es évek közepén a MÁV a mozdonyokban működő dízelmotorokat némiképp korszerűsíteni kívánta, mivel azok fokozatosan mutatták az elhasználódás jeleit. A korszerűsítés keretén belül 30 Csörgő újulhatott meg. A Ganz Motor Kft.-vel valamint a Megatechno Rt.-vel létrejött megállapodás értelmében új szállítású dízelmotorokat építettek be a Szolnoki Járműjavítóban felújított mozdonyokba. Az új motor alapjaiban megegyezett a korábbival, ám a szívó- és kipufogórendszer, valamint a fordulatszám-szabályozás eltért a korábbitól. A motor hengersoronként új turbófeltöltőt kapott, így a korábbi egyetlen nagyobb méretű feltöltő helyett két kisebbet helyeztek el. A befecskendezőszivattyú töltésállítását egy új elektronikus aktuátor végzi. Az aktuátor működését és karbantartását tekintve is lényegesen egyszerűbb szerkezet a régi regulátorhoz képest. Az így korszerűsített dízelmotort egy elektronikus motorvezérlő egység ellenőrzi és vezérli. A berendezést számítógéppel programozták fel a mozdony eredeti adottságaihoz igazítva.

Az átépített mozdonyok teljes külső-belső felújításon estek át, amely során a vezetőfülkék hang- és hőszigetelését némiképp javították. A mozdonyvezetők számára hűtőszekrényt építettek be az egyik fülkébe. A mozdonyok főbb gépészeti egységei is teljes generálon estek át. Az ,,A" oldali vezetőállás hátfalába egy digitális kijelzőt építettek, amely szöveges formában tájékoztatott a dízelmotor főbb üzemi paramétereiről és hibáiról. Az ,,Okoska" Csörgők külső megjelenésükben nem változtak a hagyományos társaikhoz képest. Üzemeltetésük és vezetésük nagyrészt megegyezik a hagyományos mozdonyokéval.


Főbb adatok:

Dízelmotor teljesítmény – 1325 KW
Tengelyelrendezés – B’B’
Ütközők közötti hossz – 15500 mm
Szolgálati tömeg – 66 t
Legnagyobb sebesség – 100 km/h
villamosfűtési teljesítmény - 250 KW


A remotorizált gépek a következő Csörgőkből lettek átépítve:

Új szám    Régi szám         Átalakítva             Állomásítás

M41 2301 M41 2207     2002. október 10.       Szombathely
M41 2302 M41 2190     2002. november 18.    Szombathely
M41 2303 M41 2137     2004. december 22.    Debrecen
M41 2304 M41 2158     2004. november 18.    Miskolc
M41 2305 M41 2192     2005. március 3.         Celldömölk
M41 2306 M41 2205     2005. március 24.       Miskolc
M41 2307 M41 2136     2004. december 30.    Miskolc
M41 2308 M41 2180     2005. április 8.           Celldömölk
M41 2309 M41 2127     2005. május 30.         Celldömölk
M41 2310 M41 2161     2005. május 26.         Celldömölk
M41 2311 M41 2134     2005. május 5.           Celldömölk
M41 2312 M41 2196     2005. április 28.         Celldömölk
M41 2313 M41 2147     2005. június 21.         Székesfehérvár
M41 2314 M41 2209     2005. június 30.         Miskolc
M41 2315 M41 2107     2005. július 29.          Szombathely
M41 2316 M41 2206     2005. október 27.       Szombathely
M41 2317 M41 2151     2005. augusztus 19.    Szombathely
M41 2318 M41 2201     2005. szeptember 7.   Szombathely
M41 2319 M41 2179     2005. szeptember 29. Szombathely
M41 2320 M41 2184     2005. október 13.       Szombathely
M41 2321 M41 2199     2006. augusztus 30.   Debrecen
M41 2322 M41 2173     2006. szeptember 13. Debrecen
M41 2323 M41 2113     2006. december 12.   Miskolc
M41 2324 M41 2124     2007. május 9.          Székesfehérvár
M41 2325 M41 2111     2006. december 4.     Debrecen
M41 2326 M41 2119     2006. november 24.   Debrecen
M41 2327 M41 2116     2006. november 24.   Székesfehérvár
M41 2328 M41 2138     2007. április 11.         Székesfehérvár
M41 2329 M41 2212     2007. január 31.        Székesfehérvár
M41 2330 M41 2176     2007. február 28.       Székesfehérvár
M41 2331 M41 2214     2006. december 20.   Székesfehérvár
M41 2332 M41 2141     2007. április 24.         Székesfehérvár
M41 2333 M41 2169     2007. december 19.   Debrecen
M41 2334 M41 2182     2008. március 26.      Miskolc
M41 2335 M41 2186     2007. december 13.   Miskolc


A mozdony beceneve: Csörgő, Csöri, Hörgő, Plisztik (A leggyakrabban használt „Csörgő” (becézve: „Csöri”) nevet a mozdony motorjának csörgő hangja után kapták (M41 2100-as sorozat). A motorcserén átesett (avagy remotorizált, gyakori rövidítéssel: „remot”) mozdonyok hangja csendesebb és jellegtelenebb, így ezeket gyakran „Hörgő” névvel illetik (M 41 2300-as sorozat). Az M41 2001–2002 kísérleti-prototípus mozdonyok a „Belfegor” nevet kapták az akkor bemutatott Belfegor a pokolból című film után. A Pilsztik név licencelő a francia gyár neve után lett a ragadványneve Debrecenben és környékén).


Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Rail.pictures

 

Vissza
Oldaltérkép
  • Nyitóoldal
  • Termékek
  • Akciós termékek
  • Frissen érkezett termékek
  • Újdonságok
  • H0 vasútmodellek [1:87]
  • H0 Festékek, ragasztók H0 Festékek, ragasztók
  • Vasútmodell gyártók
  • Vasútmodell naptár 2022
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Vasútmodell Centrum Kft
  • 1113 Budapest, Nagyszőlős u. 9.
  • +36 1 797 6075
  • info@vasutmodell-centrum.hu
  • facebook

  • instagram

  • pinterest

  • youtube

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Hírlevelünkre itt
iratkozhat fel!

Feliratkozás
  • Akciós termékek
  • Újdonságok
  • Frissen érkezett termékek
  • Vasútmodellezés
  • Makettek
  • Dioráma-, terepasztal építés
  • Festés, weathering
  • Ecsetek, Airbrush
  • Műanyag és fém profilok, lemezek, balsafa
  • Kész modellek
  • Hobby-Művész
  • RC-modellek
  • Szerszámok, Ragasztók
  • Könyvek, kiadványok
  • Vitrinek, tárolódobozok
  • Ajándéktárgyak, ruházat
  • Gyereksarok
  • Barkácsműhely
  • Gyártók
  • VMC Magazin
  • Hűségpontok felhasználása
  • Vasútmodell alkatrész rendelés
  • Kapcsolat
Belépés
Regisztráció
Kosár
A kosár üres
Vásárláshoz kattintson ide!
Cookie beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz marketing jellegű cookie-kat engedélyezhet, amivel elfogadja az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.