Egy kis mozdonybemutató - MÁV M41 sorozat
MÁV M41 sorozatú dízel- hidraulikus mozdonya
A nem villamosított fővonalak személyszállító vonatainak továbbítására kezdődött meg 1972-ben a Ganz-MÁVAG gyártmányú, hidraulikus hajtásrendszerű, M41 sorozatú dízelmozdonyok beszerzése. A mozdonyba beépített dízelmotor két nyomatékmódosítóból és irányváltóból álló hidrodinamikus hajtóművet hajt. A hajtómű kardántengelyek közvetítésével hajtja a két forgóvázba épített négy kerékpárt. A vonatok fűtéséhez szükséges villamosenergiát a dízelmotorral hajtott szinkron- generátor fejleszti. Az M41 sorozatú mozdonyok vontatási tulajdonságuk miatt különösen jól beváltak az elővárosi személyforgalomban. A mozdonyokhoz készült vezérlőkocsi vezetőállásában elhelyezték mindazon kezelő- és ellenőrzőszerveket, amelyek amelyek szükségtelenné tették, hogy toltvonati üzemben a mozdonyon kezelő személy tartózkodjon. A mozdonyokból a MÁV-nak 1972 – 1984 között 114 db készült. Exportra készült példányait a görög és a tunéziai vasutak rendszeresítették.
Az 1990-es évek közepén a MÁV a mozdonyokban működő dízelmotorokat némiképp korszerűsíteni kívánta, mivel azok fokozatosan mutatták az elhasználódás jeleit. A korszerűsítés keretén belül 30 Csörgő újulhatott meg. A Ganz Motor Kft.-vel valamint a Megatechno Rt.-vel létrejött megállapodás értelmében új szállítású dízelmotorokat építettek be a Szolnoki Járműjavítóban felújított mozdonyokba. Az új motor alapjaiban megegyezett a korábbival, ám a szívó- és kipufogórendszer, valamint a fordulatszám-szabályozás eltért a korábbitól. A motor hengersoronként új turbófeltöltőt kapott, így a korábbi egyetlen nagyobb méretű feltöltő helyett két kisebbet helyeztek el. A befecskendezőszivattyú töltésállítását egy új elektronikus aktuátor végzi. Az aktuátor működését és karbantartását tekintve is lényegesen egyszerűbb szerkezet a régi regulátorhoz képest. Az így korszerűsített dízelmotort egy elektronikus motorvezérlő egység ellenőrzi és vezérli. A berendezést számítógéppel programozták fel a mozdony eredeti adottságaihoz igazítva.
Az átépített mozdonyok teljes külső-belső felújításon estek át, amely során a vezetőfülkék hang- és hőszigetelését némiképp javították. A mozdonyvezetők számára hűtőszekrényt építettek be az egyik fülkébe. A mozdonyok főbb gépészeti egységei is teljes generálon estek át. Az ,,A" oldali vezetőállás hátfalába egy digitális kijelzőt építettek, amely szöveges formában tájékoztatott a dízelmotor főbb üzemi paramétereiről és hibáiról. Az ,,Okoska" Csörgők külső megjelenésükben nem változtak a hagyományos társaikhoz képest. Üzemeltetésük és vezetésük nagyrészt megegyezik a hagyományos mozdonyokéval.
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 1325 KW
Tengelyelrendezés – B’B’
Ütközők közötti hossz – 15500 mm
Szolgálati tömeg – 66 t
Legnagyobb sebesség – 100 km/h
villamosfűtési teljesítmény - 250 KW
A remotorizált gépek a következő Csörgőkből lettek átépítve:
Új szám Régi szám Átalakítva Állomásítás
M41 2301 M41 2207 2002. október 10. Szombathely
M41 2302 M41 2190 2002. november 18. Szombathely
M41 2303 M41 2137 2004. december 22. Debrecen
M41 2304 M41 2158 2004. november 18. Miskolc
M41 2305 M41 2192 2005. március 3. Celldömölk
M41 2306 M41 2205 2005. március 24. Miskolc
M41 2307 M41 2136 2004. december 30. Miskolc
M41 2308 M41 2180 2005. április 8. Celldömölk
M41 2309 M41 2127 2005. május 30. Celldömölk
M41 2310 M41 2161 2005. május 26. Celldömölk
M41 2311 M41 2134 2005. május 5. Celldömölk
M41 2312 M41 2196 2005. április 28. Celldömölk
M41 2313 M41 2147 2005. június 21. Székesfehérvár
M41 2314 M41 2209 2005. június 30. Miskolc
M41 2315 M41 2107 2005. július 29. Szombathely
M41 2316 M41 2206 2005. október 27. Szombathely
M41 2317 M41 2151 2005. augusztus 19. Szombathely
M41 2318 M41 2201 2005. szeptember 7. Szombathely
M41 2319 M41 2179 2005. szeptember 29. Szombathely
M41 2320 M41 2184 2005. október 13. Szombathely
M41 2321 M41 2199 2006. augusztus 30. Debrecen
M41 2322 M41 2173 2006. szeptember 13. Debrecen
M41 2323 M41 2113 2006. december 12. Miskolc
M41 2324 M41 2124 2007. május 9. Székesfehérvár
M41 2325 M41 2111 2006. december 4. Debrecen
M41 2326 M41 2119 2006. november 24. Debrecen
M41 2327 M41 2116 2006. november 24. Székesfehérvár
M41 2328 M41 2138 2007. április 11. Székesfehérvár
M41 2329 M41 2212 2007. január 31. Székesfehérvár
M41 2330 M41 2176 2007. február 28. Székesfehérvár
M41 2331 M41 2214 2006. december 20. Székesfehérvár
M41 2332 M41 2141 2007. április 24. Székesfehérvár
M41 2333 M41 2169 2007. december 19. Debrecen
M41 2334 M41 2182 2008. március 26. Miskolc
M41 2335 M41 2186 2007. december 13. Miskolc
A mozdony beceneve: Csörgő, Csöri, Hörgő, Plisztik (A leggyakrabban használt „Csörgő” (becézve: „Csöri”) nevet a mozdony motorjának csörgő hangja után kapták (M41 2100-as sorozat). A motorcserén átesett (avagy remotorizált, gyakori rövidítéssel: „remot”) mozdonyok hangja csendesebb és jellegtelenebb, így ezeket gyakran „Hörgő” névvel illetik (M 41 2300-as sorozat). Az M41 2001–2002 kísérleti-prototípus mozdonyok a „Belfegor” nevet kapták az akkor bemutatott Belfegor a pokolból című film után. A Pilsztik név licencelő a francia gyár neve után lett a ragadványneve Debrecenben és környékén).
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Rail.pictures