Egy kis mozdonybemutató - MÁV M42 sorozat
MÁV M42 sorozatú dízel- villamos mozdonya
A MÁV M42 sorozat a MÁV részére szállított, később GYSEV által üzemeltetett, nem villamosított pályákra szánt nagy terhelhetőségű, Bo'Bo' tengelyelrendezésű dízel-elektromos tolatómozdony sorozat.
Az 1990-es évek elején a MÁV elhatározta, hogy lecseréli az akkora már kiöregedett M44 sorozatú tolatómozdony típust egy hasonló kaliberű, de a kornak megfelelő felépítményű mozdonytípusra és ez lett az M42-es sorozat. A MÁV és a Ganz–Hunslet Rt. szakemberei együtt dolgoztak az új mozdonytípus, a DVM–14 kialakításán, amely 1994-re készült el és az M42 001 pályaszámot kapta. Az M42 001-es mozdony az üzemben jól bevált, de sorozatgyártásra a MÁV anyagi helyzete miatt nem került sor. A mozdonyt később a GYSEV-nek adták át.
A MÁV kívánsága az volt, hogy a készülő mozdony járműszerkezeti részei hasonlóak legyenek a MÁV V46 sorozatéhoz. Ez így is lett, az alváz, a vezetőfülke, az ütközők, a vonókészülék, a pályakotrók, a korlátok, az oldalablakok azonosak a V46-tal. Továbbá megegyezik még a két típusnál a forgóvázak és a vontatómotorok konstrukciója is.
A jármű erőforrása egy 8 hengeres 640 kW-os MWM Deutz-dízelmotor, amelyet Németországban gyártottak. A mozdony minden erőátviteli berendezését a Ganz–Ansaldo Rt. szállította. A mozdony vontatási teljesítménye 560 kW, ez lehetővé teszi, hogy a gép a tolatási feladatokon kívül 80 km/h sebességgel vonatokat is továbbítson.
A mozdony fékrendszere is újdonságnak számított. Fékezéskor a motorok áramot termelnek amit a fékrendszerbe épített egység hővé alakít. Tehát a mozgási energia hőenergiává alakul anélkül, hogy a féktuskók súrlódnának a kerekekhez. Természetesen a mozdonyra felszerelték a hagyományos légfékeket is, műanyag féktuskókkal, amelyek bármikor lecserélhetők a már megszokott öntöttvas tuskókra
A mozdonyt sokoldalú elektronikával látták el, amely ellenőriz, és vezérel is egyben. Sárga illetve piros jelzésekkel figyelmezteti a mozdonyszemélyzetet a már bekövetkezett, vagy várhatóan bekövetkező rendellenességekről. Ha olyan jellegű hiba adódik, amely az önmagukban is nagy értéket képviselő valamelyik részegység tönkremenetelét okozhatja, az elektronikus automatika leállítja a motort. A mozdonyra felszereltek továbbá egy fedélzeti elektronikus adattárolót, ami megőrzi a mozdony üzeméhez kapcsolódó információkat. A tárolt adatokat számítógéppel lehet kiolvasni.
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 640 KW
Tengelyelrendezés – Bo’Bo’
Ütközők közötti hossz – 14640 mm
Szolgálati tömeg – 67 t
Legnagyobb sebesség – 80 km/h
Beceneve „Szörnyella”, "Szabida"
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest
IHO