Egy kis mozdonybemutató - MÁV M43-M47 sorozat
MÁV M43-M47 sorozatú dízel- hidraulikus mozdonya
A tolatószolgálat és a mellékvonali vontatás további korszerűsítésére a MÁV 1974-től román gyártmányú, hidraulikus hajtásrendszerű dízelmozdonyokat szerzett be. A mozdonyok háromféle kivitelben készültek: az M43,1000 pályaszámcsoportú, 331 KW teljesítményű, az M47,1000 pályaszámcsoportú, 514 KW teljesítményű és az M47,2000 pályaszámcsoportú 700 KW teljesítményű mozdonyok. A mozdonyokba beépített dízelmotor egy két nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet hajt. A hajtómű kardántengellyel hajtja a két forgóvázban elhelyezett négy kerékpárt. A mozdony fokozatváltójával tolató- és vonali fokozat képezhető. Az M47,2000 pályaszámcsoportú mozdonyokat 150 KW teljesítményű villamos vonatfűtési berendezéssel látták el. A vonatfűtési generátort a mozdony dízelmotorja hajtja a hidraulikus hajtóművön keresztül. A MÁV az M43 sorozatú mozdonyokból 1974 – 1979 között 160 db-ot, az M47,1000-es mozdonyokból 1974 – 1975 között 38 db-ot és az M47,2000-es mozdonyokból 1975 – 1979 között 75 db-ot szerzett be.
Az M47 2000 alsorozat gazdaságosabbá tételére történtek kísérletek. 1985-ben került beépítésre a Ganz-MÁVAG – SEMT–Pielstick 8 PA4-V-185 VG típusú dízelmotor az M47 2023 és M47 2032 pályaszámú mozdonyokba. A Voith cég felajánlására 1989-ben egy L3r4U2 típusú, hidraulikus irányváltást biztosító hajtóművet építettek be az M47 2032 pályaszámú mozdonyba. 1995-ben ugyanilyen hajtóművet kapott az M47 2033 is. További 3 db mozdonyba (M47 2057, 2058 és 2062) került beépítésre 8 PA4-V-185 VG típusú dízelmotor és L3r4U2 típusú hajtómű. Ezeket a mozdonyokat új pályaszámmal is ellátták (M47 2157, 2158 és 2162). A mozdonyok gépterének hangszigetelését módosították. A tervek szerint e mozdonyoknak kellett volna átvenni a csak gőzfűtéssel rendelkező M40 sorozatú mozdonyok személyvonati feladatait. Azonban az 1990-es években bekövetkezett utasszámcsökkenés és a gazdasági szempontok miatt is a mellékvonali személyszállításban inkább a Bzmot motorkocsikat alkalmazták mind szélesebb körben. Az itt szerzett tapasztalatok azonban jó alapot teremtettek a későbbi, jóval átfogóbb korszerűsítéseknek. 2001-ben Pécsett az M47 2023 pályaszámú mozdonyba a Ganz–David Brown cég H122 típusú két nyomatékmódosítót és mechanikus irányváltót tartalmazó hajtóművét építették be. E mozdonynál a motor teljesítményét 730 kW-ra állították be, melyből a vontatás számára 554 kW jut.
Főbb adatok:
M43 M47
Dízelmotor teljesítmény – 331 KW 514 KW
Tengelyelrendezés – B’B’
Ütközők közötti hossz – 11460 mm
Szolgálati tömeg – 46 t 48 t
Legnagyobb sebesség
tolató fokozatban – 30 km/h 35 km/h
vonali fokozatban – 60 km/h 70 km/h
villamosfűtési teljesítmény - 150 KW (M47,2000)
Jelenlegi mozdonylista, tulajdonosaik
MÁV
M47 1001–1036[2]
M47 2001–2075
478 201-240
478 301-334
GYSEV
M47 1501–1502 (később: MÁV M47 1037–1038).
A mozdony beceneve: Dacia, Dácsia, Kisdácsia, Nagydácsia (Nevét román származása miatt, valamint a hasonló nevű („Dacia”) személygépkocsik legendásan csapnivaló összeszerelési minőségére is utalva kapta. „Kisdácsia” nevét azért kapta, mert az M43 és az M47 közül ebben van a kisebb motor).
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest