Egy kis mozdonybemutató - MÁV M44 sorozat
MÁV M44 sorozatú dízel- villamos mozdonya
Az M44 sorozatú villamos hajtásrendszerű dízelmozdony első példányát 1954-ben helyezték üzembe. Ez a mozdony volt abban az időben a MÁV legnagyobb teljesítményű dízel-vontatójárműve. A MÁVAG, később Ganz-MÁVAG gyártmányú mozdony a könnyű tehervonati és közepes tolatószolgálat számára készült. A mozdonyba beépített dízelmotor egyenáramú fődinamót hajt, amely a két forgóvázban elhelyezett négy kerékpárt fogaskerék áttétellel hajtó , marokcsapágyas vontatómotor számára fejleszti a villamos energiát. Az egy vezetőfülkés mozdony – a tolatási szolgálatban célszerűen – jobb- és baloldalról vezethető. A mozdony jól sikerült konstrukcióját bizonyítja, hogy beszerzése 1971-ig folytatódott. A MÁV részére 200 db M44 sorozatú mozdony készült.
Kisebb-nagyobb módosításokkal a lengyel, a jugoszláv és szovjet, valamint a távoli koreai vasutak hálózatán is megjelentek, öregbítve az akkori magyar vasúti járműgyártás jó hírnevét.
Az ezredfordulóra a műszaki fejlődés és az üzemeltetői igények a mozdonytípus korszerűsítését tették szükségessé, amelyet először a GYSEV soproni karbantartó műhelyében, később a MÁV Szolnoki Járműjavítóban végeztek el a nagyobb teljesítményű és korszerűbb motorok beépítése mellett a teljes járművet rekonstruálva. Sopronban 2008-ig 14, Szolnokon pedig 40 darab felújított mozdony készült el, ugyanakkor az eredeti kivitelű járművek is nagy darabszámban dolgoznak még a hazai vonalakon, hirdetve a magyar vasúti szakemberek és az egykori hazai vasúti járműgyártás sikereit és eredményességét.
A magyar iparvasutakon legkevesebb 129 db A25-ös szolgált, ezek egy részét mára már törölték az állományból.
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 440 KW
Tengelyelrendezés – Bo’Bo’
Ütközők közötti hossz – 11290 mm
Szolgálati tömeg – 62 t
Legnagyobb sebesség – 80 km/h
Jelenlegi mozdonylista, tulajdonosaik
• 032 - Istvántelek
• 040 - MÁV Nosztalgia Kft
• 056 - MÁV-HÉV
• 062 - Szolnok
• 076 - Győr
• 103 - Győr
• 112 - MÁV-HÉV
• 123 - Győr
• 142 - Győr
• 146 - Békéscsaba
• 149 - Békéscsaba
• 152 - Szolnok
• 156 - Szeged
• 157 - Szolnok
• 159 - Szeged
• 209 - MÁV Nosztalgia Kft.
• 211 - Magyar Vasúttörténeti Park
• 215 - MÁV-HÉV
• 503 - MÁV-HÉV
• 505 - MÁV-HÉV
• 508 - Szeged
• 509 - Szolnok
• 513 - Szeged
• 523 - Szeged
A mozdony beceneve: Bobó, Bogrács (Nevét Bo'Bo' tengelyelrendezése miatt kapta).
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest