Egy kis mozdonybemutató - MÁV M61 sorozat
MÁV M61 sorozatú dízel- villamos mozdonya
Az 1960-as évek elején a MÁV-nál a nem villamosított fővonalakon számos vontatási feladat (pl.: nagytömegű gyors- és tehervonatok továbbítása) már csak nagy nehézségekkel volt megoldható. A hazai gyáripar ebben az időben még nem volt felkészülve a nagyteljesítményű dízelmozdonyok gyártására. Ezért a MÁV 1963-1964-ben a svéd NOHAB gyártól 20 db 1435 KW teljesítményű villamos hajtásrendszerű dízelmozdonyt vásárolt. A mozdonyba beépített General Motors gyártmányú kétütemű dízelmotorral hajtott főgenerátor termeli a két forgóvázba beépített, hat egyenáramú vontatómotor hajtásához szükséges villamosenergiát. A vontatómotorok fogaskerék-áttétellel hajtják a kerékpárokat. A személyszállító vonatok fűtéséhez szükséges gőzt olajtüzelésű, önműködő üzemű gőzfejlesztő termeli. Az M61 sorozatú dízelmozdonyok a MÁV-nál is jól beváltak és igen megbízható üzemű járműveknek bizonyultak elsősorban a nagytömegű személyszállító vonatok továbbítására.
Forgalomba állításukat követően M61-es mozdonyok elsősorban gyorsvonatokat továbbítottak, jellemzően Budapest és a vidéki nagyvárosok között. Ennek oka főként az volt, hogy a mozdonyok rendelkeztek a vonatok fűtéséhez szükséges gőzfejlesztővel. (Abban az időben a személykocsik még nem villamos fűtésűek voltak.) Az M61 011-020 pályaszámú mozdonyokat a Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony-vasútvonal villamosításáig (1970. dec. 11.) kihelyezték a debreceni fűtőházba. Ez időben jártak Mátészalka felé is a Debrecen–Nyírbátor–Mátészalka-vasútvonalon. Az 1970-es és az 1980-as években az ország keleti feléből villamos vontatás térnyerésével a mozdonyok egyre inkább kiszorultak. (A villamosított fővonalakon a szolgálatot a V43 (Szili) és a V63 (Gigant) villamos mozdonyok vették át.) Az 1980-as évektől kezdve már főként a Balaton északi partján teljesítettek szolgálatot a törzsvonalukká vált Székesfehérvár–Tapolca-vasútvonalon. 1983. szeptember 20-tól 1989. június 1-jéig több M61-es volt Tapolcáról a nagykanizsai fűtőházba kihelyezve, később állomásítva. A Székesfehérvár–Gyékényes-vasútvonal villamosítása után 1990 júliusáig az összes megmaradt mozdony Tapolcára került és továbbra is a Balaton északi partján teljesítettek szolgálatot. 1996-tól a Déli pályaudvar helyett már csak Székesfehérvárig vitték az északi part vonatait. 1998. május 1-jétől az M61 017-est az Északi Vontatási Főnökség Rákosi telepén segélyszerelvény mozdonyaként alkalmazták és az Északi Gépészeti Főnökséghez állomásították, 2000. február 5-től átminősítették üzemi mozdonnyá, és új pályaszámot kapott. (A61 017).
Az M61 001-est 2000. március 9-től a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkba állomásították, múzeumi mozdonnyá minősítették. A típus menetrend szerinti forgalomban 2000. december 21-én közlekedett utoljára Magyarországon.
Volt még egy M61-2001 pályaszámú mozdony is, de azt rendszerint nem szokták a sorozat részének tekinteni, mert az nem egy NOHAB, hanem a német DB V 200 sorozat hattengelyes változata, a DB V 300 sorozat része volt. A mozdonyt a gyártó Krauss-Maffei adta kölcsön próbamenetek céljára. Ezután a visszakerült az NSZK-ba.
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 1435 KW
Tengelyelrendezés – Co’Co’
Ütközők közötti hossz – 18600 mm
Szolgálati tömeg – 106 t
Legnagyobb sebesség – 105 km/h
Jelenlegi mozdonylista, tulajdonosaik
M61-001 üzemképes A MÁV-nosztalgia fűtőház tagja (Magyar Vasúttörténeti Park)
M61-002 tartósan üzemképtelen 2001. november 7-én selejtezték. Az üres mozdonyszekrény 2005. március 3. óta a keleti pályaudvar fűtőháza melletti tárolóvágányon áll. NOHAB-GM Alapítvány tulajdona.
M61-003 elbontva 1988. december 21-én selejtezték (motorját a 010-esbe helyezték át)
M61-004 (Tapolca) üzemképtelen 1999. június 4-én Badacsonylábdihegynél baleset következtében megrongálódott, oldalára borult. Selejtezve: 1999. november 23. (A mozdony B végét 2001-ben a Közlekedési Múzeum oldalánál állították ki, majd a múzeum átalakítása miatt a Tapolcára történő átköltöztetéséről döntöttek. A költöztetés tervezett időpontja 2015. december 17., az új helyén történő felavatásáé pedig 2015. december 22. Végül 2017 december 30-án a helyezték el a műtárgyat a Tapolcai vasútállomás mellett.
M61-005 elbontva Selejtezve 1991. október 24-én motorgondok miatt (kartergáz). Ez a mozdony gázolta halálra 1976-ban Latinovits Zoltán színészt.
M61-006 üzemképes A MÁV Nosztalgia Kft. tulajdona (Magyar Vasúttörténeti Park)
M61-007 (Piros Hetes) elbontva Selejtezve 1989. szeptember 15-én generátorzárlat miatt.
M61-008 (Muzsika) elbontva Selejtezve 1997. január 15-én alvázsérülés miatt.
M61-009 elbontva Balesett következtében deformálódott alváz és sérült szekrény miatt selejtezve 1987. november 20-án
M61-010 üzemképes A NOHAB-GM Alapítvány tulajdonában van, 2010. január 19-én sikeres futópróbát tett.
M61-011(Piros Ász) elbontva Selejtezve 1991. november 24-én motorgondok miatt (forgattyússzekrény-repedések).
M61-012 elbontva Selejtezve 1994. január 19-én működőképes állapotban. Tapolcán vágták szét.
M61-013 (Kis Gömböc) elbontva Selejtezve 1999. február 10-én
M61-014 elbontva Selejtezve 1997. január 15-én működőképes állapotban. Sátoraljaújhelyen vágták szét.
M61-015 elbontva Selejtezve 1994. január 19-én
M61-016 elbontva Selejtezve 1989. június 15-én motorgondok miatt.
M61-017 üzemképes Pályafenntartási célokat szolgál, 2761 017-9 (korábban A61 017) pályaszámmal. Új fogaskerék-áttétellel 120 km/h sebességre képes. Villamos fűtőgenerátor került bele mérőkocsi fűtéséhez, amit kék csík jelez az oldalán. 2008 óta minden évben különvonatot vitt a csíksomlyói búcsúra (Erdélybe). Továbbá a Balaton északi partján is meg szokott fordulni nosztalgiaként, akárcsak fénykorában.
M61-018 (párduc) elbontva Selejtezve 1992. november 12-én (motorját a 004-esbe helyezték át)
M61-019 üzemképes A MÁV Nosztalgia Kft. tulajdona (Magyar Vasúttörténeti Park)
M61-020 üzemképes A MÁV Nosztalgia Kft. tulajdona (Magyar Vasúttörténeti Park)
A mozdony beceneve: Nohab, Turcsiorrú. A népszerű mozdony neve a gyártó (Nydqist och Holm Aktiebolag = NoHAB) rövidítésével megegyezik.
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
roundnoses.com