Egy kis mozdonybemutató - MÁV M63 sorozat
MÁV M63 sorozatú dízel- villamos mozdonya
A nagytömegű fővonali személyszállító- és tehervonatok továbbítására rendelte a MÁV a Ganz-MÁVAG-tól az M63 sorozatú villamos hajtásrendszerű dízelmozdonyokat, amelyek közül az első kettő 1970-ben készült el. Újszerű volt a mozdony váltakozó-egyenáramú hajtásrendszere. A Mozdony hajtóerőgépe a licencia alapján gyártott Ganz-MÁVAG SEMT Pielstick dízelmotor, A dízelmotor egy háromfázisú szinkron főgenerátort hajt, amely hídkapcsolású egyenirányítón át táplálja a két forgóvázba beépített hat egyenáramú vontatómotort. A mozdony villamos-fékberendezése 30 km/h-nál nagyobb sebességnél működtethető. A segédüzemeket hajtó villamosmotorokat és a vonatfűtést a főgenerátorral közös forgórészű szinkrongenerátor táplálja. a bonyolult szerkezetű és meghibásodásra hajlamos mozdonyból 1970-1975 között összesen 10 db készült, mivel az energiahelyzet miatt a MÁV számos olyan vonal villamosítását is tervbe vette, amelyek a korábbiakban erre nem voltak kijelölve.
A mozdonyok üzemének kezdeti időszakában előforduló hibákat fokozatosan sikerült kiküszöbölni és kisebb változtatásokkal megszüntetni. Több gépen befecskendező szivattyút kellett cserélni, mechanikus sérülések miatt. Kenési eredetű hibák is jelentkeztek a vontatómotorok marokcsapágyainál. Kisebb szerkezeti átalakításokat hajtottak végre a turbófeltöltő konzoljainak repedése miatt, hasonlóképpen a kipufogórendszer hődilatációs szerkezetének tömítését kellett cserélni. Többször előfordultak kábel- és olajcső-törések, amelyek kivitelezési hibának voltak tekinthetők.
1980-ban a gépeket Szombathelyre állomásították, ahová valójában 6 gép érkezett meg. Az M63,009 psz. gép az év végén, a 008 psz. mozdony 1981-ben került ki a Főműhelyből. A 006 és 007 psz. gép a műhelyben maradt, ahol alkatrészpótlásra használták fel. A 008 psz. mozdony 1982-ben visszakerül a műhelybe. 1985. január 7-én a 904 számú gyorsvonattal az M63.004 psz. mozdony főgenerátor forgórésze szétrepült. A mozdonyt a Főműhelybe szállították, ahol már nem újították fel. A főműhelyben tárolt négy mozdonyt (004, 006, 007 és 008) 1987. szeptember 7-én selejtezte a MÁV. Ettől kezdve a maradék 6 mozdonnyal többször láttak el tehervonati szolgálatot, mert egyre több lett a szolgálatképtelenséggel járó meghibásodás. 1989-től már csak szakaszosan üzemeltek. 1990-ben az Északi Főműhelybe vontatták a gépeket, ahol le is selejtezték őket.
Ebből a mozdonytípusból mára csak egy példány maradt fenn. Az M63,003 psz. mozdonyt jelölték ki múzeális célra. A korábban Szombathelyen tárolt mozdony 2009-től a Magyar Vasúttörténeti Parkban üzemképtelen állapotban látható. A Magyar Vasút Baráti Kör Egyesület elhatározta, hogy megmenti, ezért első lépésként (több év utánajárás után) sikerült elérni, hogy a gép 2015. október 22-én fedett helyre kerüljön. 2018-ra újrafestették a mozdonyt.
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 1980 KW
Tengelyelrendezés – Co’Co’
Ütközők közötti hossz – 19540 mm
Szolgálati tömeg – 120 t
Legnagyobb sebesség – 130 km/h
Állományadatok:
M63 001 1970 1991. február 6. Prototípusgép
M63 002 1970 1991. február 6. Prototípus, 1989.05.23. tűzeset
M63 003 1975 1990. december 13. Az egyetlen ma is fennmaradt gép
M63 004 1975 1987. szeptember 7. 1985. január 7-én súlyos balesetet szenvedett
M63 005 1975 1990. december 13.
M63 006 1975 1987. szeptember 7.
M63 007 1975 1987. szeptember 7.
M63 008 1975 1987. december 17. (a mozdony vágása Szombathelyen történt)
M63 009 1975 1990. december 13.
M63 010 1975 1990. december 13.
A mozdony beceneve: „Gyík”, „Buldog”, „Dízel Gigant”, „Olajkirály" - „Dízel Gigant” nevét pedig a nagy teljesítménye miatt kapta (Magyarország legerősebb dízelmozdonya).
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia
Pinterest
IHO
Index.fórum