Egy kis mozdonybemutató - MÁV M28 sorozat
MÁV M28 (M275) sorozatú dízel-mechanikus (hidraulikus) mozdonya
A MÁV-nál 1955-ben a MÁVAG által tervezett, a győri Magyar Vagon- és Gépgyárban gyártott M28 sorozatú mozdonyokkal kezdődött a dízel-tolatómozdonyok beszerzése. A könnyű tolatószolgálatra készült mozdonyokat kétféle (mechanikus és hidraulikus) hajtásrendszerrel gyártották. Mindkét hajtásrendszerű mozdony gépezeti elrendezése azonos. A mechanikus hajtásrendszerű mozdonyoknál a dízelmotor négyfokozatú sebességváltót hajt, amellyel egybeépített irányváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat. A hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyoknál a dízelmotor gyorsító áttétellel hatja az egy nyomatékmódosítóból álló hidraulikus hajtóművet, amely kardántengellyel hajtja a kétfokozatú sebességváltót. A fokozatváltó vakforgattyús tengelye rudazattal hajtja a kerékpárokat. 1955-1959 között a mechanikus hajtásrendszerű mozdonyból 24 db és a hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyból 10 db a MÁV számára. A mozdonyokba korszerűsítésük során a győri Rába MAN licencia alapján gyártott D 2156 HM 6 típusú motorját (teljesítmény: 147 KW, fordulatszám: 2200 1/min) építették be. A mozdonyok jól beváltak a hazai iparvállatoknál is (itt a sorozatjele A28).
Főbb adatok:
Dízelmotor teljesítmény – 100 KW
Tengelyelrendezés – B
Ütközők közötti hossz – 8030 mm
Szolgálati tömeg – 19 t
Legnagyobb sebesség
tolató fokozatban – 30 km/h
vonali fokozatban – 50 km/h
Jelenlegi mozdonylista
Mechanikus erőátvitel:
288 101 (M28 1001) - Magyar Vasúttörténeti Park
288 103 - Székesfehérvár
288 104 - Kiskunhalas
288 105 - Békéscsaba
288 107 - Győr
288 110 - Nyíregyháza
288 111 - Békéscsaba
288 112 - Szeged
288 114 - Debrecen
288 122 – Miskolc
Hidraulikus erőátvitel:
288 205 - Pécs
288 206 - Dombóvár
288 208 - Ferencváros
288 209 - Dombóvár
288 210 - Nagykanizsa
A mozdony beceneve: Mazsola, de lehet Muki, Prüntyőke, Babetta is (területileg eltérő beceneveit apró termete miatt kapta).
Forrás:
MÁV Vontatójármű Album
Mezei István: Mozdonyok
Wikipedia