Vasútmodellezésről általában - III. Haladóknak és profiknak
A sorozatunk harmadik, befejező részében a haladó, más néven profi vasútmodellezők, esetleg a vasútmodellezést újrakezdők szinte korlátlan lehetőségeit szeretnénk bemutatni.
A legtöbb haladó vasútmodellező életében előfordul több kisebb-nagyobb kihagyás, amikor "más" dolog kerül előtérbe pl. családalapítás, családbővülés, költözés, munkahelyváltás stb. A modellezés is olyan hobbi, amelynél a kevés rendelkezésre álló szabadidőnket az általunk vélt legjobb formájában szeretnénk tölteni. Erre való a modellvasút gyűjtése, terepasztal építése. Ebben az esetben a jól rendszerezett, kategorizált, eldobozolt modellvasút gyűjteményt visszük magunkkal, hiszen ingóságról van szó! A terepasztalt, ha előrelátóan építettük meg, márpedig egy profi modellvasút rajongó így építi terepasztalát, akkor könnyen szétbontva eltároljuk vagy szét is bonthatjuk. Bontás során a legtöbb tereptárgy vagy kiegészítő (épületek, fák, figurák, autók stb,) a későbbiekben felhasználható. Újrakezdéskor úgyis más pályaterv alapján kezdjük építeni az újabb asztalunkat :-), amin viszont fel tudjuk használni ezeket a modellvasút-kiegészítőket.
A járművek időszerű "futtatása"
A haladó vasútmodellezők többségénél a modellvasúti járművek dobozokban pihennek valahol a lakásban, kisajátítva egy ruhásszekrényt, ágyneműtartót vagy az utazóbőröndöket. A szerencsésebb vasútmodellezőknél a kiemelt figyelemnek örvendő járművek vitrinben állnak, amely vitrinek lehetnek akár a lakás díszei is!
Viszont a modellvasúti, motorral rendelkező járműveknek nem tesz jót a hosszú állás, időnként ajánlott kicsit megmozgatni őket. Ha nem rendelkezünk terepasztallal akkor ezt elég egyszer egy évben megtennünk (egyébként úgyis használjuk őket a modellpályán). A mozdonyok "futtatása" ilyenkor egy ún. "dilikörön" történik. Ezt a legtöbb esetben a földön, ágyazattal rendelkező sínekből összerakott pálya jellemzi, de előfordul, hogy egy nagyobb konyhaasztal is elég hozzá, ha kisebb méretarányú modellvasútról van szó. Ilyenkor nagyon praktikus tud lenni egy profi vasútmodellezőknek ajánlott kezdőkészlet, amiben szintén benne van minden, ami a játékhoz kell. Ami pluszt jelent a többi kezdőkészlethez képest az az, hogy ezekben a készletekben teljesen élethű, modellértékű járműveket tesznek a gyártók, külön pályaszámmal rendelkező vasúti kocsikkal valamint digitális vezérléssel. A digitális vezérlés a legtöbb alapkészlet esetén hanggal, esetleg füstölővel is ellátott mozdonyt vagy mozdonyokat jelent. De van olyan haladó modellvasúti kezdőkészlet is, amiben viszont a digitális központ teljesértékű, ezáltal egy komoly vasútüzemmel rendelkező terepasztal építésénél lehet a segítségünkre. Ha még ekkora hely sem áll rendelkezésünkre, arra is van megoldás! Ebben az esetben használjunk futtatógörgőket. Ehhez csak megfelelő hosszúságú egyenes vágányra van szükségünk.
A modellvasúti járművek időszerű futtatása során előfordulhatnak az állásból eredő hibák. Gondolok itt a tapadógyűrűk elfáradására, a kenés hiányára, elektromos alkatrészek, mint pl. világítás vagy a dekóder meghibásodására, hiányzó alkatrészek pótlására. A karbantartás és szerelés során igen jó szolgálatot tud tenni a Noch cég járműtároló szivacsa, amely elérhető H0, TT illetve a kisebb N, Z méretarányban modellezők részére is. Tisztításnál jól használható a CyberClean kendő a por eltávolításához. A mozdonyok kenéséhez a használati útmutató szerint helyre használjunk kenőolajat vagy kenőzsírt.
Többen, többre megyünk..
A profi vasútmodellezők többsége valamelyik vasútmodell klub, baráti társaság tagja. Egy ilyen csapaton belül nagyon sok tapasztalat közvetlenül megosztható, segítik egymást az építésben, gyűjtésben. A klubokban általában modul rendszerű asztalokat építenek, amelyeket úgy tudnak variálni az összerakás során, amilyen éppen a kiállítótér mérete. Ezeken a modulasztalokon lehet a legjobban lemodellezni az nagyvasúti mozgásokat, járműforgalmat, akár egy menetrendet is szigorún betartva (lásd FREMO). Egy-egy ilyen modulasztal kidolgozása felér egy modellvasúti diorámával, amelyek építése szintén terjedőben van. Egy diorámán már nem engedhető meg a részletek elnagyolása, mindent a legapróbb részletekig ki kell dolgozni! A profi vasútmodellezők még a gyárilag színezett építőkészleteket is átfestik, antikolják, minden részletében törekednek a legélethűbb megvalósitásra. Ebben nagy segítségükre vannak a Vallejo illetve Mig Jimenez termékek. Aminek világítania kell, az világítson (akár szobánként egy épületben) vagy a figura mozogjon. Ez mind-mind megvalósítható már a modellvasút világában!
Digitalizáció a modellvasúton
A vasútmodellezést sem kerülhette el a digitalizáció és szerencsére a modellvasút gyártók meg is lovagolták ezt a dolgot. A profi modellező már számítógépet használ a terepasztalának vezérléséhez, esetleg kiegészítve a mobiltelefonos vagy táblagépes vezérléssel. A járművek mozgását részben vagy teljes egészében a "gép" végzi, ő csak szemlélője az üzemnek, úgy, mint amikor kimegy az állomásra egy kis trainspottingra:-). A gyártók már a méretek határait feszegetik, amikor egy H0 méretarányú gőzmozdonynál megoldják a dinamikus füst mellett azt is, hogy a hengereknél is jön a füst, világít a kazán, villanymozdonyoknál digitális üzemben motorosan felnyitható az áramszedő, géptér-, fülke illetve vezérlőpult világítással rendelkeznek a járművek. Pályafelújítási járművek modellezik a rostálási munkafolyamatot, pályakarbantartó járműveken forog a daru vagy a kerti vasútnál a téli üzem esetén az igazi havat is el tudjuk takarítani a pályáról!
Fontos megjegyezni, senki sem profi modellvasutasnak születik, az évek során sok-sok tapasztalat megszerzése után válik az ember azzá. Sokadik pályaterv, megépített terepasztal, modulok vagy diorámák építése után érezheti azt, hogy valamit azért csak letett már az asztalra. Számtalan egyedi anyagkezelés, elektromos trükkök ismerete és használata, kézügyesség és türelem kell hozzá. Ezt a szintet bárki elérheti, egyetlen dolgot kell elfogadnia és megtartania - az pedig a tisztelet egymás és a vasútmodellezés, mint hobbi iránt!
Jó vasútmodellezést kívánunk!
VMC Csapata