Jelenleg a világ legnagyobb felszálló tömegű repülőgépe. A nyolcvanas években kezdték a tervezését a Kijev melletti Antonov OKB-nál (OKB- опытно-конструкторское бюро – „önálló tervező iroda”) kifejezetten a szovjet űrsikló a Burán (Буран- hóvihar) szállítására.
A már sorozatgyártásban lévő, akkor legnagyobb gépet, az An-124-et vették kiindulási alapnak. A törzs alapszerkezete megegyezik az AN-124-el, de hosszabb nála. A törzs hátsó részéről elhagyták a teherrámpát.
Az eredeti elképzelésben An-224 típusjellel szerepelt és az An-124-től örökölt hagyományos farok elrendezéssel készült volna, de a törzs tetején elhelyezendő nagy méretű teher miatt áttervezték, és az egy függőleges vezérsíkot áthelyezték a vízszintes vezérsík törővégeire. További kisebb módosítások után An-225-re változtatták a típusjelzést.
Megnövelték a főfutók számát 7-re, melyből az utolsó 4 tag kormányozható.
Hajtóműve a D-18T kétáramú gázturbinás sugárhajtómű, melyből összesen 6 db került a gépre.
A repülőgépbe beszereltek egy TA-12 típusú fedélzeti gázturbinás segédhajtóművet, mely ellátja a gépet elektromos árammal és fő hajtóművek indításához szükséges nagy nyomsású levegőt is előállítja.
2 darab gyártását kezdték el, melyből az első 1988-ban szállt fel először. Végül a Szovjetunió összeomlásával a második példány nem készült el, kb. 40 %-os állapotban félre állították.
Az Antonov AN-225, 1989-ben szállította először a hátára erősítve a Burán űrsiklót. Ukrajna önállósodásával az egyetlen repülő példány ukrán lajstromba került, az ukrán állam tulajdona lett. Azóta az állami Antonov Airlines színeiben repülve rengeteg túlsúlyos vagy túlméretes tárgyat, berendezést szállított a világ minden tájára.
Ferihegyen is járt már. Érdekesség, hogy kisebb repülőterek guruló útjain ha szükséges leállítják a küldő hajtóműveket, hogy azok ne szívjanak be idegen tárgyakat, koszt.
Mint ahogy az An-124-es esetében, az An-225 is rendelkezik túlnyomásos utastérrel a pilóta fülke mögött. Az „irodában” 6-an vannak:
2 pilóta
1 navigátor (repülési irány szerint bal oldalt az első a pilóta mögött)
1 fedélzeti mérnök (repülés irány szerint jobb oldalt az első a másod pilóta mögött)
2 rádiós (melyből az egyik a gép elektromos hálózatát kezeli – ő ül a fedélzeti mérnök mellett), a rádió kezelője a navigátor mellett ül.
2015 környékén a kínaiak próbáltak érvényt szerezni maguknak az Antonov tervező irodánál, ezért erősen érdekelődtek a félbe maradt egyed befejezése végett (bár valószínűleg a kínaiakat inkább gyártás technológia érdekli) . Erről sajnos több info jelenleg nincs.
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.