
Autó és teherautó makettek I.
A polgári vonal legelterjedtebb kategóriái, az autó makettek.
Autó és teherautó makettek I.
A polgári vonal legelterjedtebb kategóriája. Ebből adódóan 2 részre osztjuk a témát: először a különféle autókkal kezdjük, majd a második cikk a teherautókról, kamionokról fog szólni. Európában is népszerű, de az USA-ban és Japánban talán a legkedveltebb makett kategória, főleg, hogy ha az utcai és a sport vagy versenyautókat vesszük figyelembe. Minden nagy szériás gyártónak, legyen az bármelyik kontinensen, biztosan szerepel a kínálatában. Nehéz igazán belekezdeni, hiszen nézhetjük gyártó, méretarány vagy akár nehézségi szint szerint is a rengeteg autó makettet – de hát kezdjük el.
1:24
Kezdjük az 1:24-es méretarányú kitekkel. Rögtön egy kis kiegészítés: Amerikában 1:25-ben adják ki ezeknek a gépeknek a makettjeit, de eme két méretarányt általában egynek tekintik. Mivel ebben a kategóriában ez a legelterjedtebb méretarány, van is mit felsorolni: amcsi vonalon az AMT, Atlantis, Revell, MPC, Lindberg gyártja őket, Japánban gyakorlatilag mindenki, a Hasegawa, a Tamiya, a Fujimi, a Bandai, Aoshima készít autókat. Hazai pályán a Revell és az Italeri a meghatározó, de néha a Heller és az ICM is előrukkol 1-2 makettel. Ha már az ICM-nél tartunk, ők adták ki az „ős autó”, a Ford T Model 1:24-es makettjét. A jenkik sok ikonikus autójukat jelentették meg, pl. az AMT-től a ’67-es Shelby GT-t, Revelltől Chevrolet Bel Air-t, Dodge Challengert, Pontiac GTO-t. Lényegében az összes legendás „izom autójuk” kapható, vagy az alap modellhez kapható feljavító / átalakító készlet.
Nyilván mindenki haza beszél, ezért értelemszerűen a japán cégek is elsődlegesen a hazai technikát öntik műanyagba. Ilyen pl. a Fujimi Nissan Skyline-ja, vagy a Hasegawa Mitsubishi Lancerje, hogy csak néhány ismertebbet említsünk. Érdekes módon sok európai sport autót is kiadtak, az Aoshima cég Lamborghini Aventadora fantasztikusan néz ki már a dobozában is, nemhogy összerakva.
A számunkra is ismertebb, mondhatni hétköznapi autók készleteivel lehet találkozni a német Revelltől és az olasz Italeritől. Az 1-es Golf, a VW-nél maradva T3 busz is elérhető legalább 3 változatban (ha nem többen). Bogár is van pár változatban, BMW-k, Porschék, Mercedes Benz 190 és 500-as különféle kiadásai mind léteznek.
Taljánoktól találunk Alfa Romeot és Lanciát is, utóbbit rallys változatban is. Angolok sem maradnak ki, Land Rover, Mini, s persze a Jaguarok is készülnek 1:24-ben. A szemet gyönyörködtető Lamborghinik, McLarenek, Ferrarik sem hiányozhatnak a repertoárból.
Nekünk, magyaroknak igen kedves Trabantnak meg pláne nem hiányozhat a makett változata, szerencsére a Revell megcsinálta. Nagyon bízunk benne, hogy egyszer a Wartburg 353-asból is készül majd egy kicsinyített, összeragasztható példány.
Versenyautó makettekből is Dunát lehet rekeszteni, de a legfontosabbak a WRC és a Forma 1-es variációk. A Formula sorozat versenygépeit a Revell gyártotta a 2000-es években a legnagyobb kínálatban, az akkor futó istállók szinte valamennyi szereplőjét kiadta.
Korunk elektromos autóiból egyelőre még csak a BMW i8 elérhető tudomásom szerint.
Érdekes módon francia autókat nem sokat találunk ebben a méretarányban, de persze az ikonikus Citroen kacsa azért létezik fröccsöntött kivitelben. Több cég ad ki díszdobozos különkiadásokat, valamilyen film kapcsán, ilyenek James Bond filmek autói vagy a Halálos iramban című film járgányai. Ezen maketteket alkatrészeit sokszor színes műanyagból gyártják, nem a szokványos szürkéből, a felnik, lökhárítók sokszor előre gyárilag krómozottak (ezt mindenki döntse el magának, hogy ez jó vagy rossz).
1:43
Meg kell említeni az 1:43-as méretarányt is, mely főleg a kész fém die-cast modellek mérete, de az angol Airfix és a francia Heller is gyárt összerakós kiteket ebben a méretben. Airfixnél nyilván a brit jármű gyártás csodáit látjuk viszont, pl. az Aston Martint, Land Rovereket, Jaguarokat lehet találni. Ennek megfelelően a Heller a Peugeot, Renault és Citroen maketteket készíti, de neki van egy WRC sorozata is, melyben a Ford Focus és a Subaru Impreza is megtalálható. Sőt, még néhány Forma 1 autó is kapható volt. Mivel ez a 2 cég sokáig egy tulajdonoshoz tartozott, így több makettjük is megjelentek egymás dobozaiban a 90-es, 2000-es évek elején.
A nagyok
Az igazán komoly és hihetetlenül részletes maketteket a nagyobb méretarányokban találjuk meg. 1:16-ban az AMT-nek és a Revellnek léteznek makettjei. Ilyenek a Chevrolet Bel Air és a VW T1 „Samba bus”, melyek jelenleg is kaphatóak.
Következő szint az 1:12, ahol már kicsit nagyobb a választék: Italeri egy komplett ’60-as, ’70-es évekbeli sorozattal rukkolt elő, az utcai Fiat 500-tól a Renault, Alfa Romeo Forma 1-es kocsikig több mindent gyárt. Az 20. század második évtizedéből való sportkocsikból is kiadták a Bugatti Type 35-öt vagy a Fiat 806-t.
Modernebb verdákból ott a Lancia Delta, vagy a Revelltől a Mercedes Benz 300 SL. Amerikai téren pedig a ’69 Chevy Camaro érhető el.
A nagyok legnagyobbika az 1:8-as méret. Monogram Ford Hot Rod, Revell Jaguar E-type, Pontiac Firebird Trans Am, Wespe Model Ferrariai, Heller Citroen 15 – ezekhez az óriási kocsikhoz már szinte normál fényező műhely szükségeltetik. Mint az 1:24-es kiadásoknál, itt is sokszor színesek az alkatrészek és krómozott elemekkel is találkozhatunk.
Tovább is van, mondjam még?
Terjedelmi korlátok végett csak a legfontosabbakat, legnagyobbakat emeltem ki. Több kis szériás cég is létezik. A nagyobb kiegészítő gyártók készítenek akár réz vagy műgyanta feljavítókat, matricákat is. Ezekre külön nem térek ki, akinek esetleg kérdése merül fel, bátran keressen minket a szokásos elérhetőségeken!
Viszont megemlítem a MÍG Jimenez egy különleges, kifejezetten autókhoz gyártott festék szériáját: a Cobra Motor Paints-t. Csodálatos felületeket lehet velük fújni, a hozzá való 2 komponensű lakkot is használva gyakorlatilag az eredetivel megegyező felületet tudunk létrehozni.
Zárszóként ide lehetne venni a Herpa 1:87-es, 1:120-as és 1:160–as méretarányú MiniKitjeit is, mert összerakós is, meg autó is, de mivel nem hordozza magán a klasszikus makett jellemzőket, (öntőkereten van, ragasztani, festeni kell), ezért nem írok róla. Ezekről lesz majd egy külön cikk.