
Autó és teherautó makettek II.
A cikksorozat előző része az utcai- és versenyautók makettjeiről szólt, a folytatásban nagyvonalakban átnézzük a teherautó és kamion maketteket is.
Autó és teherautó makettek II.
A cikksorozat előző része az utcai- és versenyautók makettjeiről szólt, most nagyvonalakban átnézzük a teherautó és kamion maketteket. Belevesszük a „kis haszongépjármű” kiteket és a nagyobb cégek által gyártott kiegészítőket is. Itt is nézhetjük méretarány szerint, vagy hova tartozás szerint, hogy amerikai, keleti, orosz vagy európai járműről beszélünk. Majd a végén egy picit csalunk, mert megemlítjük az alapvetően vasútmodell kiegészítőket gyártó Kibrit is, mivel neki is sok teherautója van. Rengeteg féle nagy vasat megálmodtak fröccsöntve, a 4x2, 6x2, 6x4 vagy akár 8x8-as kerekképletűek is elérhetőek. (Kerékképlet vagy más néven hajtás képlet: pl. 6x2 azt jelenti, hogy a járműnek 3 tengelye van és ebből a 3-ból 1 van meghajtva, ebből adódóan a 8x8-asnak pedig négy tengelye van és összkerék hajtású.)
1:24
Az autó makettekhez hasonlóan itt is az 1:24-es méretarány (amerikai gyártás esetén 1:25) a domináns. Távol-keleten a Hasegawa és a Fujimi, Európában a Revell, Italeri és a Heller gyárt teherautó és kamion maketteket. A koreai Academynek van egy különlegessége: a Hyunday Porter II kis teherje, melyek „igaziaiból” a hazai utakon is látni néhányat. 1:25-ben az AMT (AMT/Ertl), Monogram, MPC és a Revell készíti őket.
Van egy átmeneti kategória, a pick-up, amit megemlíthettünk volna az első részben, de véleményem szerint ide jobban illik. Hasegawa és a Revell is ad ki ilyeneket, pl. a Datsun Sunnyt vagy a Chevy Street Pickup és a Chevy Silveradot lehet megemlíteni.
Szintén meg kell említeni a furgonokat (amerikásan van-ok), a már említett Volkswagen T2 és T3-t a Revelltől, Hellertől a Citroen Estaffetet, 2CV-t, és a Type H-t. Tipikus amcsi gép a ’77-es Ford Crousing Van az AMT-től, ’82-es Dodge Van Customje az MPC-től. Nyilván nem maradhat ki az AMT-től az idehaza is nagy népszerűségnek örvendő TV sorozat, a Szuper csapat (eredeti címén A-team) furgonjának makettje.
Maradva az Új Világnál, a fontosabb kamion márkáik elérhetőek összerakós kivitelben is főleg az AMT-től és a Revelltől: Kenworth, Mack, Freightliner, GMC, Western Star, Peterbilt normál fülkés és „csőrős” kivitelű nyerges vontatói, Ford dobozos és platós teherautói. Az Autocar billencse és a Kenworth Cement Mixer beton keverője is megér egy misét, a Peterbilt kamion mentőjéről nem is beszélve. A nyerges vontatókhoz dukál a félpótkocsi, az élő állatszállítótól a hűtő dobozos kocsin át az állítható hosszú póton át, nagy választékban érhetőek el. Nem hiányozhat a tipikus tűzoltó sem 1:25-ben: 60-as évekbeli LaFrance Pumper-e is szép kiadás.
Európai fronton főleg az Italeritől jelennek meg 1:24-es kamionok: Scaniak, Ivecok, DAFok, Renaultok, Mercedes Benz Actrosok, Volvok. Kiemelve mondjuk a Scaniat, a 80-as évekbeli változatoktól kezdve a napjainkban is futó legújabb CS sorozatig elérhetőek. Az Italeri főleg a 4x2-es nyerges vontatókat gyártja, de manapság egyre több normál platós-ponyvás teherautót is kiad.
Amerikai kollégáihoz hasonlóan az Italerinek is vannak különálló félpótkocsiai: az Európában standardnak számító 3 tengelyesekből nagy a választék. A farönk szállítótól a tartályoson át a billencsig szinte minden van. A Revell is forgalmazza ezt a kategóriát, de az 1:24-es vagy 1:25-ös makettjei többnyire más gyártók termékeinek az átvételei. Ez alól kivétel a Büssing teherautója, és a 3 tűzoltó kocsija: a MAN Schlingmann HLF20-asa és a Mercedes Benz Ategoja és nem utolsó sorban a létrás, kosaras Mercedes Benz 1419-ese, amik teljesen saját tervezésű és gyártású kitek.
A Heller inkább a régebbi makettjeit adja ki újra és újra a ’70-es és ’80-as évekből: a Scania LB141-et és Renault G260-at és a Volvo F12-t.
1:35
Csökkenő sorrendben haladva a következő az 1:35-ös méretarány. Ez főleg a szárazföldi haditechnika mérete, de néhány cégtől jelennek meg ebben a méretben is civil készletek. Ha már meg említettük a katonai vonalat, az ott megjelenő különböző tengelyszámú és típusú gépeket is „civilesíthetjük”, akár a Revell MAN-jait, de a Trumpeter, Hobby Boss Uraljait, Krazjait, Zil-jeit is.
Az orosz Zvezda is gyárt Zileket, sőt van neki 4x4-es és 6x6-os platós Kamaza, mely szintén megtalálható a polgári közlekedésben is. Elsőként adta ki a 6x4-es, eredetileg is a civil piacra szánt Kamaz dömperét. Ennek régebbi változatait nagyon sokáig magyar utakon is lehetett látni. A spanyol AK Interactive is előrukkolt pár 1:35–ös készlettel: a Volkswagen T2 furgonját és az angol Land Rover különböző felszerelésű változatait (mint pl. az autó mentő) dobta piacra.
A régebbi korok kedvelőinek az Italeri és a MiniArt Opel Blitz-ét tudjuk ajánlani. 1940-es évekből azért van még miből csemegézni, a MiniArt szépen felkarolta ezt az időszakot: az amerikai G7107 sorozat, a Mercedes L1500, a fa fülkés L701, a Németországot újjá építő 3 kerekű kis apróság a Tempo E400 is szerepel a katalógusban.
Az ICM-nél is hasonló a felhozatal, tőlük a korai gépeket emelem ki: T Model tűzoltó kivitelben, vagy a Standard B amerikai teherkocsi.
Visszatérve a második világháború környékére: amúgy sem sokan foglakoznak eme korszak francia szárazföldi technikájával, de az ICM igen, ők gyártják az AHN2-t is. Az ukránoknál maradva, a Roden Kraz 255-ét se felejtsük ki a sorból.
Das Werk-től a Faun L900 van, sőt, neki van egyedül önállóan kapható pótkocsija az Einheitsanhanger 5t.
1:43
1:43-ban már szerényebb a felhozatal. A Zvezdánál kapható az UAZ furgonja és a Zil-130 billentős autó is. Mindkettőből tetemes mennyiségben volt hazánkban, így hát a Zil-hez jár magyar TEFU–s matrica is!
A legnagyobb választéka az ugyancsak orosz AVD cégnek van. Ők gyakorlatilag az összes létező szovjet/orosz járművet kiadták a darutól a kukás autókig, pl. Zil, Kamaz, MAZ, UAZ, Kraz, stb. Makettjeikre jellemző, hogy a fülkét többnyire fémből mellékelik, és a fröccsöntött alkatrészek pedig short run technológiával készülnek (ami egy picit gyengébb minőségű, mint a rendes fröccsöntés).
1:72
1:72-ben majdhogynem fel tudnám sorolni ugyanazt, amit már az 1:35-ös résznél leírtam. A Revell MAN-ok 1:72 –ben is megjelentek, Opel Blitz van az Italerinek és a Rodennek is. A lengyel IBG-nél jelent meg több különböző felépítményű Diamond gép, a platós T968, T969, billenő platós T972.
Magyar vonatkozása miatt meg kell említeni a gyanta makettek gyártó Armada Hobbyt és a Hunor Productot. Neki több civil készlete is van: rendőrségi IFA-tól kezdve az IZs-en át a Moszkvicsig megannnyi keleti csodát lehet építeni, már aki nem fél a gyanta kihívásaitól.
1:87 (H0)
Következő méretarányunk az 1:87-es. Ez ugye a modell vasút világában a H0 jelölésre hallgat. Érdemes e méretről is beszélgetni, mert az egyik kiegészítő gyártónak, a Kibrinek elég nagy jármű kínálata van. Maguk a makettek is fröccsöntöttek, igaz már színes műanyagból, hogy ne kelljen festeni őket. Nyilván ha egy makettezőhöz kerül egy ilyen készlet, akkor le fogja festeni rendesen, nem csak koszolja. A Kibri leginkább a német jármű ipar remekeit gyártja, egészen a múlt század '70-es éveitől. Ilyenek pl. a sittes konténeres Mercedes, állat szállító DAF 95, 6x4-es Mercedes Benz Actros MP1 nyerges vontató, MAN F hókotró-sószóró. Rengeteg daruja van: a régi Magirus, az egyszerűbb Liebherren át a lánctalpas óriásokig minden megépíthető. Igazi ínyencség a 4 tengelyes Mercedes betonpumpája, mely összecsukott és kiengedett állapotában és elkészíthető.
Kiegésztők
Zárásként a kiegészítőkről is írnék pár sort. Az 1:24-es (és persze 1:25) méretarányhoz nem sok mindent lehet beszerezni. Az Italerinek van néhány készlete, amiben találunk utólagosan felszerelhető darut, alkatrészeket.
Ha 1:35-ös vagy 1:72-es, eredetileg katonai járművet szánunk a polcunkra, kicsit jobb helyzet, mert ebben a kategóriában ott vannak pl. az Eduard vagy Black Dog feljavító készletei.
Az Evergreen műanyag és az Albion Alloys fém profiljaival is sokat tudunk javítani egy-egy maketten. Munkagépeket, traktorokat, mezőgazdasági gépeket is tekinthetjük haszongépjárműnek, de erről majd egy másik cikk fog külön szólni.