
Dobozbontás: Brengun BRP48001 1:48 Cselomej 16HA robotrepülőgép
Brengun BRP48001 1:48 Cselomej 16HA robotrepülőgép makett bemutató
Brengun BRP48001 1:48 Cselomej 16HA robotrepülőgép makett bemutató
Bevezetésképp
A szovjetek is lemásolták a német V-1 (Fieseler Fi103) robotrepülőgépet, de ők a saját D-3 pulzáló sugárhajtóművet szerelték rá. ( A második világháború alatt a németek mellett a szovjeteket is fejlesztettek lüktető sugárhajtóművet Cselomej főkonstruktőr irányítása alatt) Ezt a gépet 10H jelzéssel gyártották kísérleti célokra 1945-ben. Ezen az úton haladtak a fejlesztések tovább, így jött létre a 14H áttervezett szárnyakkal és erősebb D-6 hajtóművel. Következő lépcsőként született meg cikkünk főszereplője, a 16H változat, mely a 14H-n alapul, de 2 db D-3 hajtómű van rá felszerelve és osztott függőleges vezérsíkot kapott, ami a vízszintes vezérsík végeire kerültek. 1947-től a Tu-2, majd a Tu-4 bombázókat használták indító-hordozó platformnak. Végezetül mind a 10H-t, mind a 16H-t légi indítású célgépként hasznosították.
Na de most lássuk a makettet!
A Brengun cseh cég adta ki 1:72-ben és 1:48-ban is kétféle festés variációval. Írásunk alanya, a 48001 doboz grafikáján az eredeti fekete festésű protopéldányt ábrázolja. Doboz hátoldala ábrázol 2 féle festési mintát – a már említett - feketét és egy közép zöldet. A hajtóműveket mindkét esetben ezüstre festeti. Maga a makett egyetlen öntőkereten pihen, kb. karamell színben. Ezen találjuk a repülő és a hozzá tartozó szállító kocsi alkatrészeit. Érdekesség, hogy a maketthez nem mellékeltek matricát - valószínűleg - a fellelhető rossz minőségű fekete-fehér referencia képek miatt.
Az öntőkeretet közelebbről megnézve vegyes érzések öntenek el… Az összesen 27 elemből 25-re lesz szükségünk az összerakáshoz. Kevés sorját találni néhol, az öntő csapok nem éppen a legideálisabban lettek kialakítva. Például a szárny belépőéléhez minek kellett odavezetni, ha már amúgy tartja 2?(ezt élmény lesz szépre csiszolni a leválasztás után) Törzs összerakásánál is számolhatunk némi tömítő anyag használatával. Ebből a dobozból a prototípus építhető meg, ebből adódóan sajnos hiányos a dolog – az orrán lévő (generátort meghajtó) kis légcsavarocska kifelejtődött. De hát beszéljenek a képek:
Alulról
Az össze állítási rajz hozza a kötelezőket, 11 logikus lépésre bontva mutatja be az építés folyamatát. Negatívumként megjegyezhető, hogy a felsorolt színekhez semmilyen támpontot nem ad, hogy az milyen árnyalat, netán melyik gyártóét javasolja hozzá, pedig ez ma már elvárható lenne. Ami viszont plusz (is lehetne), hogy bemásoltak 2 korabeli fotót a típusról, kár hogy használhatatlan minőségben.
Konklúzió
Egy nagyon érdekes repülőgép még érdekesebb makettje, amit másik makett gyártó még nem készített el. Tehát akit érdekelnek a robot repülőgépek, korai pilóta nélküli repülő eszközök, annak ez bizony kötelező darab minden pozitív és negatív dolgával együtt. Egy nyugodtabb hétvége alatt elkészíthető, akinek a légcsavar hiányzik, kis réz elemből könnyen pótolhatja. Feliratokkal, stencilekkel nem érdemes vívódni, hiszen a már említett rossz képek miatt ezt esélytelen kivitelezni. Ugyan jár hozzá egy szállító kocsi, de akinek van egy felesleges Tu-2-ese, az ne habozzon felrakni a hasa aljára!