Vasútmodell és Makett szaküzlet. Nézzen be hozzánk!

Kérdése van? +36 1 797 6075

Kategóriák
Vasútmodell és Makett szaküzlet. Nézzen be hozzánk!

Kérdése van? +36 1 797 6075

  • Kategóriák
    • Ajándékkártya
    • Fehérnyomtatás
    • Barkács Fuggerth kocsik
    • Makettek
    • Vasútmodellezés
    • Terepasztal alapok
    • Kuponkedvezmények
    • Akciós termékek
    • Újdonságok
    • Frissen érkezett termékek
    • Dioráma-, terepasztal építés
    • Festés, weathering
    • Ecsetek, Airbrush
    • Műanyag és fém profilok, lemezek, balsafa
    • Kész modellek
    • Hobby-Művész
    • RC-modellek
    • Szerszámok, Ragasztók
    • Könyvek, kiadványok
    • Vitrinek, tárolódobozok
    • Ajándéktárgyak, ruházat
    • Gyereksarok
    • Barkácsműhely
    • Wargame - Warhammer
    • Gyártók
  • VMC Magazin
  • Hűségpontok felhasználása
  • Vasútmodell alkatrész rendelés
  • Kapcsolat
  1. VMC Magazin
  1. VMC Magazin
Vissza
F-35

F-35

Idén nyáron jelent meg az Italeritől 1:72 –es méretarányban a haditengerészeti F-35C változat, nemrég jelentette be a Tamiya 1:48-ban szintén a C változatot. A német Revell új szerszámos készletként adja ki hamarosan 1:72-ben az F-35A-t.

Makettezés
Légiközlekedés
2024.11.23 11:27 Besse Tamás

Lockheed Martin F-35A/B/C Lightning II

Mostanság nagy sláger makett az F-35-ös, ami nem is csoda, hiszen egy egyre jobban elterjedt repülőgép típusról beszélünk. Idén nyáron jelent meg az Italeritől 1:72 –es méretarányban a haditengerészeti F-35C változat, nemrég jelentette be a Tamiya 1:48-ban szintén a C változatot. A német Revell új szerszámos készletként adja ki hamarosan 1:72-ben az F-35A-t. De a makettező társadalomban van némi zavar a változatok között, hogy akkor most melyik a légierős vagy tengerészeti verzió – ebből adódóan most röviden áttekintjük a változatokat.

Az amerikai hadvezetés a ’90-es években már gondolkodott egy új, a meglévő típusok kiváltására alkalmas 5. generációs vadászbombázón. A programot JSF-nek, Joint Strike Fighternek – „közös támadó vadásnak” nevezték el. A felmerült igények között szerepelt az alacsony észlelhetőség (és nem a „lopakodás”, mert ilyen nem létezik) és a belső fegyvertér (bombakamra) kialakítása, hogy a legfontosabbak említsük.

Előzetesen benyújtott  tervek alapján a 2000-es évek elején a Boeing-et és a Lockheed Martint (LM) választották ki a prototípusok elkészítésére. A költség csökkentés érdekében egy alaptípussal számoltak, amit aztán a 3 fegyvernem igényeihez alakítottak, így lett az A variáns a légierőé (USAF-United States Air Force), a B a tengerészgyalogságé (USMC- United States Marine  Corps vagy csak röviden Marines), C a haditengerészeté (USN – United States Navy – csak röviden Navy).

Az A hagyományos szárazföldi, a B a STOVL (Short Take Off – Vertical Landing – rövid úton felszálló, helyben leszálló), a C pedig az anyahajós üzemre alkalmas verziót takarta. A Boeing az X-32-vel, a LM pedig az X-35-tel szállt be a versenybe ( X mint eXperimental – kísérleti) . Mindkettőjüktől a STOVL protokat várták a vezetők. Bár a Boeing gépe előbb repült, mégis az LM X-35-öse nyerte a párbajt, a Pentagon az LM-el szerződött a további fejlesztésre és a sorozatgyártás felkészülésére. Az eredeti nomenklatúra alapján F-24-nek kellene lennie a típusjelölésnek, mégis maradt -35.  Egy hajtómű került a gépbe, a Pratt and Whitney F135 utánégetős gázturbinás sugárhajtómű. Az amerikai haderőkön kívül nagyon sok más ország is alkalmazza, mint pl. a legtöbb európai NATO tag, Hollandia, Dánia, Norvégia, ezeken felül Japán, Ausztrália is, vagy fogja használni: Németország, Lengyelország, Csehország, Kanada. A pilótafülke ultramodern kialakítású, már nincs fejmagasságú kijelző (HUD- Head Up Display), a pilóta sisakjába épített kivetítő helyettesíti, a műszerfal pedig egy nagy érintőkijelzős (!) felület. Sok esetben a hagyományos fém alapú vezetékeket optikaival váltották fel,s a gép alkalmas a szupercirkálásra – azaz képes átlépni a hangsebességet vízszintes repülésben az utánégető használata nélkül (természetesen külső függesztmény nélkül), csak hogy néhány érdekességet kiemeljünk a típusról. Természetesen a legkorszerűbb AESA radarral van ellátva.

Na de lássuk a főbb különbségeket!

F-35A

Az alap légierős változat. Ebből készül a legtöbb. Hagyományos szerkezeti kialakítású, dupla függőleges vezérsíkkal, 3 pontos tricikli elrendezésű futóművel, amiket előre felé húz be. A kabintető egy elemből van és előre nyílik fel. A törzs két oldalán alakították ki a beömlő nyílásokat, melyek klasszikus határréteg leválasztó nélküliek. Belső fegyverterén kívül a szárnyakon is kialakítottak 3-3 felfüggesztési csomópontot további fegyverek szállítására. Csak az A-nak van egyedül  beépített csöves lőfegyvere, az M61 Vulcan forgócsöves gépágyú. Levegőben utántölthető, az USAF-nál szabványos merev csöves rendszerrel.


F-35B

A legkülönlegesebb verzió, hiszen ez képes „helyből le-fel szállni”. A kifejezetten a régebbi Harrier leváltására tervezték, de elődjétől merőben eltérő megoldásokkal. Az egyetlen hadrendbe állított STOVL gép, mely szuperszónikus  Az alap kialakítás megegyezik az A-val egy nagy különbséggel: hajtómű fúvókáját lefelé is tudja hajtani, hogy a toló erő ne vízszintesen, hanem függőlegesen hasson. Ahhoz, hogy a gép egyensúlyban is maradjon lebegés, függőleges mozgás közben, a pilóta fülke mögé, a törzs középvonalában beszereltek egy emelő csőlégcsavart, amit szintén a főhajtómű hajt meg. Ez alap repülési konfigurációban takaró lemezekkel zárva van, hogy ne rontsa az alacsony észlelhetőséget és persze ne növelje a légellenállást. Függéskor a kormányzást az elődhöz hasonlóan oldották meg: a hajtóműből elvezett nagy nyomású gázt a szárny végeken lévő fúvókákon vezetik ki, ezzel változtatva az oldalirányú mozgását. Levegőben a hajlékony csöves-kosaras módszerrel utántölthető, a fogadó cső csonkot a törzs elülső részének jobb oldalán található. Terveztek hozzá egy külső függesztésű gépágyú konténert, amit a törzs közepén lévő függesztési pontra lehet felrakni.  A Marines-en kívül hadrendben van még briteknél és az olaszoknál, Japánban is.    

F-35C

Haditengerészeti verzió repülőgép hordozó hajókhoz. A legkésőbb hadrendbe állt változat tér el talán legjobban az A-tól. megnövelték a szárnyat a nagyobb felhajtó erő érdekében, de a vízszintes vezérsík területe is nagyobb lett. A szárnyak a könnyebb tárolás érdekében a külső harmaduknál felhajtható kivitelűek.  A futómű meglett erősítve az durvább leszállások miatt, orrfutó pedig dupla kerekes lett és felszerelték azon kiegészítőkkel, hogy az anyahajóról a gőzkatapulttal indítható legyen. Behúzható, megerősített fékezőhoroggal is ellátták, hogy alkalmas legyen hajó fedélzeti leszállásra. Megnövekedett felszálló tömeg miatt neki van a legerősebb F135 hajtóműve.  Légi utántöltő rendszere megegyezik a B-vel. Ez a változat is hordozhatja a B-nél említett gépágyú konténert. Csak a Navy és a Marines használja .

F-35C

 

UPDATE

2025. júniusában végre kézhez kaptuk a Revell új F-35A-ját. Első ránézésre erős közepesnek tűnik. A belső bombatér kialakitása viszont frenetikusra sikeredett. Talán a legrészletesebb az 1:72-es mérertarányban. Viszont fegyverzetet mellékelek bőven hozzá. Üzletünkben már kapható!

 


Népszerű kategóriáink









vasútmodellezés

Vasútmodellezés







makettek

Makettek







repülőgép modellek

Repülőgép modellek







Kész modellek

Kész modellek







Dioráma, terepasztal építés

Dioráma, terepasztal építés







festékek

Festékek







szerszamok makettezéshez, modellezéshez

Szerszámok







könyvek, kiadványok

Könyvek, kiadványok







Ecsetek, Airbrush

Ecsetek, Airbrush







Antikolás, weathering

Antikolás, weathering







Profilok, lemezek

Profilok, lemezek







RC modellek

RC modellek
Vissza
Oldaltérkép
  • Nyitóoldal
  • Termékek
  • Akciós termékek
  • Frissen érkezett termékek
  • Újdonságok
  • H0 vasútmodellek [1:87]
  • Festékek, ragasztók
  • Vasútmodell gyártók
  • Vasútmodell naptár
  • Makettek
Információk
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Fizetés
  • Szállítás
  • Elérhetőségek
Vasútmodell Centrum Kft
  • 1113 Budapest, Nagyszőlős u. 9.
  • +36 1 797 6075
  • info@vasutmodell-centrum.hu
  • facebook

  • instagram

  • pinterest

  • youtube

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Hírlevelünkre itt
iratkozhat fel!

Feliratkozás
mypos_eu
  • Ajándékkártya
  • Fehérnyomtatás
  • Barkács Fuggerth kocsik
  • Makettek
  • Vasútmodellezés
  • Terepasztal alapok
  • Kuponkedvezmények
  • Akciós termékek
  • Újdonságok
  • Frissen érkezett termékek
  • Dioráma-, terepasztal építés
  • Festés, weathering
  • Ecsetek, Airbrush
  • Műanyag és fém profilok, lemezek, balsafa
  • Kész modellek
  • Hobby-Művész
  • RC-modellek
  • Szerszámok, Ragasztók
  • Könyvek, kiadványok
  • Vitrinek, tárolódobozok
  • Ajándéktárgyak, ruházat
  • Gyereksarok
  • Barkácsműhely
  • Wargame - Warhammer
  • Gyártók
  • VMC Magazin
  • Hűségpontok felhasználása
  • Vasútmodell alkatrész rendelés
  • Kapcsolat
Nyelv váltás
  • hu
  • de
  • sk
  • ro
  • at
  • cz
Pénznem váltás
Belépés
Regisztráció
Kosár
A kosár üres
Vásárláshoz kattintson ide!
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz (marketing, statisztika, személyre szabás) egyéb cookie-kat engedélyezhet. Részletesebb információkat az Adatkezelési tájékoztatóban talál.