
Riport Kisfaludy Zsolttal
Kisfaludy Zsoltot precizitása, kreativitása és egyedi látásmódja emeli ki a modellezők köréből. Munkái pedig nemcsak részletgazdagságuk miatt lenyűgözőek, hanem mert valódi műalkotásokként is megállják a helyüket.
Kisfaludy Zsolt: A magyar vasútmodellezés kiemelkedő tehetsége
Kisfaludy Zsolt az egyik legtehetségesebb magyar vasútmodellező, akinek munkáit számos kiállításon megcsodálhatták már az érdeklődők. Precizitása, kreativitása és egyedi látásmódja kiemeli őt a modellezők köréből, munkái pedig nemcsak részletgazdagságuk miatt lenyűgözőek, hanem mert valódi műalkotásokként is megállják a helyüket. Ahogy Zsoltról 2015-ben már az Indóház is megírta: "Kisfaludy Zsolt nem a kolosszális költségvetésű, terjedelmes terepasztalok kedvelőihez szól. A kidolgozottság képviselője: nála nincs elnagyolt felület, unalmas motívum. És majd’ mindent maga készít. Aprólékos munkával pótolja a készen kaphatót. A maga nemében utánozhatatlan, de követendő."
VMC: Mikor és hogyan kezdtél el foglalkozni a vasútmodellezéssel?
A "fertőzés" még gyerekkoromban jött a '80-as években, amikor megkaptam az első modellvasút készletet és hozzá a Károly Imre Vasútmodellező könyvét. Nagyon tetszettek a hegyvidéki vasutak és a könyv leírásai szerint nekiálltam sziklarészleteket faragni hungarocellből, amit a padlóra rakott vasút mellé ki tudtam tenni. Ezek a terep részletek a szekrény tetején voltak tárolva és sokáig családi háborút vívtam mire anyám megengedte, hogy egy kisebb terepasztallá összeépítsem, amit persze a falra felhajtva kellett tárolnom, hogy ne foglaljon helyet. Aztán fiatal koromban volt egy nagyobb szünet a modellezés terén, és kb. 35 évesen jöttem rá újra, hogy nekem erre szükségem van.
VMC: Mi motivált arra, hogy a vasútmodellezés területén alkoss, és miért tartod különlegesnek ezt a világot? A régiek közül kik inspiráltak leginkább tevékenységed kezdetén?
A terepasztal építéseket a saját szórakoztatásomra csináltam. Inkább az ötleteim megvalósítása érdekelt, nem a vonatokkal való játék. Főleg a táj építése motivált nem kimondottan a vasútüzem. A vasùthoz nem igazán értek és a nagyvasút nem vonz, csak a mini liliputi világ. A munkáimban egy kicsit a mesevilág is felfedezhető, ha valaki nagyon figyel. Az alapötleteket jórészt az internetről letöltött valóságot ábrázoló képek adták. Ezekből próbáltam az érdekesebb részleteket egy terepasztalra összegyúrni, mintegy eszenciát készítve, úgyhogy lehetőleg hiteles terepet mutasson. Kihívás volt, hogy működő, kis helyen elférő munkák jöjjenek létre, H0 építési nagyságban, könnyen szállítható kisebb egységekre bonthatóan. Ehhez gyakran vállalnom kellett a létező legszűkebb íveket, de a hegyi kanyargós pálya és a rajta közlekedő rövid járművek miatt mégsem volt torz a kép. Régi vasútmodellezőket nem ismertem, az építési technikáimat jórészt magam kísérleteztem ki a gyerekkori vasútmodellező könyvből kiindulva. Persze később az internetről rengeteg szép munkát találtam, ami segített a későbbi csiszolódásban. Innen már tudok néhány nevet említeni, mint pl. Szűcs Miki, Paksinuti.
VMC: Melyek azok a projektjeid, amelyekre különösen büszke vagy?
Általában mindig az aktuális munka mozgatja az agyam, a régebbiek ilyenkor háttérbe szorulnak. Tehát az aktuális legfrissebbre vagyok a legbüszkébb, aztán később rájövök, hogy milyen hibákat követtem el, amit már másképp csinálnék és jön egy újabb ötlet. :-D
VMC: Hogyan látod a vasútmodellezés helyzetét ma Magyarországon és nemzetközi szinten?
A sok számítógépes kütyü mellett a modellvasút varázsa elhalványult a fiatalok körében. Elszomorít, mert egy nagyon kreatív és készségfejlesztő hobbi, ami persze drága. Viszont vannak olyan részei a modellezésnek, mely során olcsó és szinte hulladék anyagokból is szép munkák varázsolhatók.
VMC: Milyen tanácsot adnál azoknak, akik most ismerkednek ezzel a hobbival?
Ez egy nagyon szép, sok szakmát átölelő hobbi. Akit egy kicsit is érdekel, szerintem bátran vágjon bele!
VMC: Nagyon szépen köszönjük Zsolt, hogy elfogadtad a riport felkérést, és megmutathattuk munkáid a VMC Magazin olvasóinak. A továbbiakat illetően szeretnénk elmondani, hogy Lezlinilzen és Szűcs Miklós mellett Kisfaludy Zsolt is csatlakozott a VMC Magazin szerkesztőségéhez, és a jövőben terepépítés és a hozzá tartozó műtárgyak (pl. alagútkapu, támfal) témákban fogja Magazinunkban olvasóinkkal megosztani tudását és tapasztalatait.