
Riport Szűcs Miklóssal
Szűcs Miklós, a hazai épületmodellezés és terepépítés ikonja.
A vasútmodellezés világa Szűcs Miklóssal
A vasútmodellezés egy különleges világ, amely képes magával ragadni a kreatív embereket. Most Szűcs Miklóssal beszélgettem, aki közel négy évtizede hódol ennek a hobbinak, és akinek szenvedélye méltó példa arra, hogy a szenvedélyünkbe beletett idő milyen magasságokba képes emelni az ember tehetségét. Miklós tehetsége, az alázat, amit képvisel a legnagyobb hazai terepasztal építők közé emeli munkásságát. Miklóst kisebb terepasztalok, modulok építésével a sz.miklos58@gmail.com mail címen tudjátok keresni.
VMC: Kérlek, mutatkozz be az olvasóknak! Mikor és hogyan kezdtél el foglalkozni a vasútmodellezéssel?
Gyorsan telik az idő, immár 38 éve, hogy belecsöppentem ebbe a mesevilágba. Nem igazán érdekelt 28 éves koromig a vasútmodellezés, nem is tudtam, hogy van. Az egyik karácsonyra a fiaim kaptak egy PIKO H0-s szettet, és innen indult a szenvedély. De hozzá kell tegyem, én voltam a legjobban felháborodva, hogy miért ezt kapták ajándékba. Előtte mindig LEGO-t kaptak. Az új évben az első utunk a feleségemmel a Váci úti modellboltba vezetett. No, itt csapott meg a modellezés szele. Ugyanis meglátva a lehetőséget, hogy mit lehet kihozni, illetve megvalósítani egy terepasztalon.. Kész, ez szerelem! Mivel mindig is barkácsolós ember voltam, hamar összeraktam egy terepasztalt, ami a család öröme lett.
Később a modellboltban megtudtam, hogy vasútmodell-kiállítás lesz a Közlekedési Múzeumban. Természetesen meg is látogattuk. Itt láttam csodákat. Akiktől ihletet kaptam, ők Buzás Misi, Major Attila, Hosszú Lajos és Gyurica Tibi bácsi. Nekem akkor ők voltak az etalon.
VMC: Mi motivált arra, hogy a vasútmodellezés területén alkoss, és miért tartod különlegesnek ezt a világot? A régiek közül kik inspiráltak leginkább tevékenységed kezdetén?
Amikor az első vasútmodell-kiállításon részt vettem, bosszantott, hogy minden asztalon ugyanaz a fűtőház, szénrakodó, állomásépület, raktár és egyéb hasonló tárgyak vannak. Akkor azt mondtam, hogy ebben mi a poén, és elkezdtem saját témát gyűjteni, lehetőleg hazait. Így került a terepasztalomra Bugac, Kiskunmajsa, Nógrád, Áta és Középrigóc állomásai.
VMC: Melyek azok a projektjeid, amelyekre különösen büszke vagy?
Mindegyikre. Hiszen mindegyikben nagyon sok munka van.
VMC: Hogyan látod a vasútmodellezés helyzetét ma Magyarországon és nemzetközi szinten?
Bár mindig temettük a vasútmodellezést (és van is benne valami), főleg azóta, hogy a számítógépes játékok megjelentek a piacon, azért mindig vannak olyan fiatalok, akiket megcsap a modellvasút füstje. Jó látni, hogy új terepasztalok születnek, szép kidolgozású terepekkel, hidakkal és egyéb tereptárgyakkal.
Lehet, hogy nem foglalkoznak annyian vasútmodellezéssel, mint a ’90-es évek előtt, de szerintem ez a hobbi nem fog eltűnni. A külföldi vasútmodellezésben én inkább a német mintát veszem alapul. Talán azért is, mert anno német vasútmodellt és kiegészítőket vásároltunk. De persze ezt nem lehet leszűkíteni csak Európára, jó látni, hogy világszerte milyen mesterművek születnek.
VMC: Milyen tanácsot adnál azoknak, akik most ismerkednek ezzel a hobbival?
Azt a tanácsot adnám azoknak, akik most kezdik a modellezést, hogy ne egyből egy nagy terepasztalba kezdjenek. Egy kis dioráma – azon be lehet gyakorolni például, melyik fűszín lesz jó, mit mivel ragasszunk, nem fogják-e bántani egymást a felületre felhordott anyagok.
A legfontosabb az anyagok megismerése: mit mivel és hogyan. Dolgoztam csapatban, és rossz volt látni, hogy az oldószeres ecsetet vízzel akarta kimosni a kolléga. Tehát nagyon fontos, hogy ismerjük az anyagok tulajdonságait. Mielőtt a végleges felületet elkészítjük, előtte próba egy kisebb felületen, és ha tetszik, akkor lehet véglegesre.
VMC: Nagyon szépen köszönjük Miklós, hogy elfogadtad a riport felkérést, és megmutathattuk munkáid a VMC Magazin olvasóinak. A továbbiakat illetően szeretnénk elmondani, hogy Lezlinilzen mellett Miklós is csatlakozott a VMC Magazin szerkesztőségéhez, és a jövőben terepépítés és épületek modellezése témákban fogja Magazinunkban olvasóinkkal megosztani fantasztikus tudását.